Jenny Jägerhorn: Vår virtuella klagomur

Det är ofta negativa nyheter som tenderar få spridning, på gott och ont.

I våras åkte jag och min man till Turkiet och bodde på ett riktigt mysigt hotell. När vi skulle checka ut märkte vi att vi blivit fakturerade en hundralapp för mycket, vilket damen på receptionen lovade korrigera. Veckorna gick. Och jag blev allt mer irriterad. Jag ringde upp hotellet och påpekade först vänligt om incidenten.

Receptionisten var varje gång lika ointresserad och lovade slött åtgärda saken. Jag skickade mejl. Tio mejl. Ringde. Efter en och en halv månad brände jag propparna och beslöt att berätta om lurendrejarna till hotellpersonal på hotellets Facebooksida. Inlägget försvann ganska snabbt. Jag skrev om det på Tripadvisor, som läses av tusentals turister runtom i världen. Inlägget blev stormpopulärt. Snart svarade också hotellets direktör som ödmjukast bad om ursäkt. Slutet gott, allt gott. Jag fick mina pengar.

Min väninna fick nyligen ett samtal av en av de stora abonnemangsförsäljarna som frågade om hon ville testa 4G gratis. Försäljaren lovade ringa upp henne ett par veckor senare och tillade att hon inte förband sig vid något innan dess. Inget hördes och en månad senare ringde väninnan själv upp firman som meddelade att hon nu förbundit sig till att använda abonnemanget. Hepp, hepp, sa hon, och bad firman lyssna på det tidigare samtalet. Företaget medgav att försäljaren begått ett misstag men påstod att avtalet inte gäller, varpå den arga väninnan delade sina negativa erfarenheter av företaget på Facebook. Det spred sig som en löpeld. Efter ett tag blev hon åter uppringd av firman som nu erbjöd henne "vad som helst".

Numera verkar det vara snabbare och effektivare att klaga på de sociala medierna än att göra en reklamation till konsumentskyddet. Visst är det bra, men inte helt oproblematiskt. Det kan lätt uppstå en häxjakt på sociala medier. Inom loppet av några timmar kan en viss sanning spridas och etableras oberoende om den kan verifieras eller inte. Och det här kan lätt missbrukas. Det är ofta negativa nyheter som tenderar få spridning, på gott och ont.

I gengäld för att jag fick mina pengar lovade jag hotellchefen att skriva om det på Tripadvisor, men det visade sig att jag inte kunde kommentera i samma tråd och inte heller med samma konto, utan fick skapa ett nytt. Gissa om någon läste det inlägget?