Peter Al Fakir: Newsroom är bättre än nyheterna

I nya tv-serien The Newsroom skulle nyhetsmissar leda till en allvarlig diskussion mellan karaktärerna och uppmaning till förbättring, skriver Peter Al Fakir.

Man talar ibland om grodor och ankor inom journalistiken. Men det mesta bleknar inför den amerikanska nyhetskanalen CNN:s stora blunder förra torsdagen. Under hela sju minuter pumpade man ut nyheten att Obamas sjukvårdsreform hade krossats av högsta domstolen. Sju minuter är en evighet i direktsänd television, särskilt som beslutet påverkar miljoner amerikaner. De var inte ensamma om debaclet, Fox News gjorde samma misstag att i direktsändning bara läsa den första sidan av domstolens komplicerade utlåtande.

Inte bara ska nyheterna vi ser i rutan vara korrekta och balanserade, de ska vara omedelbara. De senaste årens amerikanska nyhetsbevakning har sett en förskjutning i idealen. Borta är kravet att det som förmedlas är sant, eller åtminstone väl underbyggt med fakta, borta är den granskande opartiska journalistiken. Kvar är endast snabbheten.

Det är omedelbarhetens estetik som får nyhetskanalerna att följa biljakter i samma sekund som de sker. Den numera ikoniska bilden av en skenande O.J. Simpson i trafikrusningen utestänger all annan bevakning, inte på grund av nyhetens värde, utan för att det händer nu. Nuet har blivit ett nyhetskriterium i sig, och hela nyhetsmediet har fått ett besvärande drag av underhållningsdramaturgi (läs biljakt).

CNN fick sitt genombrott med första Gulfkriget när de som enda nyhetskanal kunde sända direkt från ett Baghdad under beskjutning. Men de senaste åren har sett en inriktning mot specialeffekter i videografiken, prunkande studiomiljöer, mer småpratande programledare och en förenklad nyhetsförmedling, det vill säga, mer underhållning och mer av de där söta kissarna som spelar piano på Youtube. Under de republikanska primärvalen visade sig ytligheten i integriteten när man under ett tjugotal debattsändningar lyckades med konststycket att undvika varje fråga av intresse eller kontrovers. I stället brassade man på med 3D-grafik och virtuella världar. Direktsänd debatt var inte tillräckligt ”sexig” eller ”tv-mässig”.

Fox News är det ingen som tar på allvar. Alla vet att kanalen är Rupert Murdochs personliga propagandamaskin och helt politiskt genomsyrad av högerkrafter.

Det är med den krassa bakgrunden som Aaron Sorkin sätter tänderna i tv-nyheter i nya serien The Newsroom. Första avsnittet sändes i förra veckan på HBO. Sorkin är trött på all cynism kring mediet och säger sig vilja göra sin egen högst romantiserande version av en tv-kanal. För de som sett hans tidigare verk The West Wing eller The Social Network, betyder det långa idealiserade dialoger, så kallade walk-and-talk, där rollfigurerna mer för fram en intellektuell tanke än karaktärens personlighet.

Scenariot med CNN och ”breaking news” från högsta domstolen med alla fakta åt skogen skulle mycket väl kunna leta sig in i ett avsnitt av Newsroom. Men i Sorkins välskrivna manus skulle misstaget säkert leda till en allvarlig diskussion mellan karaktärerna och uppmaning till förbättring. CNN låtsades som om det regnade.

Fiktionen överträffar verkligheten återigen.