Jens Berg: Roller mellan melodierna

Flödesradio går i korthet ut på att några personer sitter i en studio och snackar. Mellan snacket spelas musik som passar in i kanalens profil. Det här ska helst ske direkt och pågå i några timmar.

Flödesradio har inte utan orsak blivit något av ett skällsord. Flödet är i mångas öron synonymt med något stympat, ogenomtänkt och ytligt. Men som i alla genrer finns det även här både kvalitet och skräp.
Flödesradio handlar i hög utsträckning om personligheter. Programledarna ska dels ha något att säga och dels kunna framföra det improviserat, personligt och med en överraskande slutkläm. Helst på två minuter.
Det krävs dock mer än så för att ett flödeskoncept skall bli framgångsrikt. Det krävs kompletterande personligheter eller med andra ord en tydlig rollfördelning i studion. En fungerande roll i etern måste bygga på verkliga, men förstärkta egenskaper hos redaktören. Den här tillspetsade rollen ska dessutom matcha med de övrigas roller. Att jobba fram och odla äkta roller är ett styvt jobb. En lyssnare avslöjar bums om rollen låter oäkta.
För att snacket ska kännas levande måste det finnas en naturlig spänning mellan dem som sitter i studion. Den kan handla om det klassiska ”för och emot” eller bara om olika synvinklar på ämnet som avhandlas. Program med devisen ”lika barn leka bäst” fungerar sällan i etern.
Det program som på finlandssvenskt håll lyckas bäst med rollbesättningen just nu är Extrems Succémorgon. Isa Mårtensson är världssamvetet som står för allmänbildningen. Janne Grönroos är den kaxiga dj:n med rätt att ställa de dumma frågorna. Ted Forsström är komikern med verkligt udda intressen. Den här kombinationen gör det möjligt att ta upp de flesta av ämnen. Och utgången är för det mesta oviss. Snacket leder uteslutande till att två står mot en och en människa i försvarsposition säger ofta, tack vare den höga adrenalinnivån, roliga saker. Som lyssnare får man sig åtminstone ett gott skratt varje morgon.
Överraskningsmomentet i Succémorgon är så pass närvarande att man kan förlåta det ibland torftiga språket och slentrianen att för ofta röra sig i djurvärlden eller söka sig under bältet, eller i värsta fall en kombination av det här.
Överlag går det bra för Radio Extrem just nu. För en radiokanal är morgonen avgörande för resten av dagen. Ju fler lyssnare på morgonen desto fler som hänger kvar under dagen. Enligt de senaste siffrorna når kanalen nu 35 procent av finlandssvenskarna varje vecka och dagligen drygt 30 procent av den primära målgruppen, det vill säga svenskspråkiga lyssnare i åldern 15 till 35.
Det är inte bara morgonen som hittat sin renodlade roll. Hela kanalen anammar ett flödestänkande och har därför en tydlig varudeklaration. Man vet helt enkelt vad man får. Då är det lätt att välja eller välja bort.