Automatmetron såldes till beslutsfattarna med inbesparingar som görs bl.a. när busslinjer kan läggas ned. FOTO: Arkiv/Hbl

Vad hade Zappa sagt?

Nya stadsfullmäktige kommer att ha fullt upp med metropolförvaltningen. Kanske borde den också åka metro.

Rock-journalister är folk som inte kan skriva som intervjuar folk som inte kan tala för människor som inte kan läsa. Parafraserat och i metrotappning skulle Frank Zappas berömda citat kunna lyda så här: Helsingfors stads trafikverk HST hävdar att det vet vad det gör när det beställer en tågbana av ett bolag som inte vet vad det kan leverera för pengar som ingen kan räkna.

Det blev nödvändigt att tänka i de här banorna när jag ramlade över en färsk uppskattning av de utlovade inbesparingarna. Det verkar inte bli några. Och det är lite märkligt eftersom det var med inbesparingarna som man sålde automatmetron till beslutsfattarna.

Enligt uträkningar som presenterades på HST:s ledningsgrupps möte för en månad sedan blir bolaget av med tågförarna år 2017. Det året har man i stället 128 tågövervakare.
Totalt sett, har HST räknat ut, minskar metropersonalen lite och arbetsmängden marginellt när automattågen äntligen rullar ut på banan. Det må vara ytterligare förvirrande att tabellen som läckts till mig saknar uppgifter om dem som sitter i de flotta kontrollrummen i den flotta nya kontrollbyggnaden i Hertonäs, men det ändrar inte helhetsbilden.

Sedan tittade jag lite i gamla papper igen. När Helsingfors stadsfullmäktige sade ja till automatmetron i maj 2006 konstaterade finansdirektör Tapio Korhonens butik Ekonomi- och planeringsavdelningen att alla jämförelser mellan olika automatiseringsalternativ främst bör grunda sig på inbesparingar som gynnar staden. Då gick partynotan på 70 miljoner euro.

Två år senare såg Korhonen rött. I en arg hälsning till fullmäktige, som plötsligt förväntades bevilja projektet ytterligare 45 miljoner, skrev Korhonen att prishöjningen är i grunden ohållbar och ifrågasätter hela den ursprungliga projektplanen. Utlåtandet är en nyhet för mig. Fram till nu har jag påstått att Ekonomi- och planeringsavdelningen prickat HST två gånger (2010 och 2012) för usel planering och dålig hushållning med offentliga medel när det i själva verket är tre gånger.

Från 70 miljoner till 115 miljoner och med metrodepåns överraskande utvidgning vidare till 170 miljoner … Ändstationen syns inte.

För några veckor sedan berättade jag att stadsfullmäktige inte informerades om försämringar i metrobanans säkerhet, som det var ett himla liv om för några år sedan. Det enda konsekventa i automatmetroprojektet är att de förtroendevalda och stadsborna är de sista som får veta om alla brutna löften. Så var det med säkerheten och så är det med de utlovade inbesparingarna.

Dessutom … Med snön kom parkeringsproblemen. Byggnadskontoret har löst dem genom att förvandla Senatstorget till en parkeringsplats. Gäller från och med i morgon.