HBL berättade om metrobanans säkerhet 27.12.2012.

Professor: Stadsfullmäktige borde ha fått veta

Metrobanans säkerhet är inget som vi tummar på, lovade biträdande stadsdirektör Pekka Sauri i maj 2008. Fyra år senare har stadsfullmäktige fortfarande inte fått veta att evakueringsperrongerna byggs smalare än planerat.

Efter alla felbedömningar och nya kostnader är det få förtroendevalda som vill profilera sig som automatmetrons eller västmetrons förespråkare. Och de som gjort det väljer att tiga. Det är också en orsak till att projektet framskrider fast vad skulle hända. Skammen är trots allt mindre om metroprojektet en dag förverkligas – låt vara att det sker flera år senare än planerat och är dyrare än någon vågat fantisera.

Helsingforsfullmäktige borde ändå ha informerats om förändringarna i metrobanans säkerhet. Det säger Kaarlo Tuori, professor i rättsvetenskap. Hans bedömning är att fullmäktiges politiska vilja helt klart har åsidosatts. Men saken är mera komplicerad än så.

När Helsingforsfullmäktige godkände västmetrons projektplan lovades de förtroendevalda att evakueringsperrongerna byggs 1,6 meter breda i Esbotunnlarna. Två år senare beslöt Västmetrobolaget att kapa 40 centimeter av räddningsvägen, vilket enligt räddningsverken i Helsingfors och Västra Nyland kan vara skillnaden mellan liv och död (HBL 27.12.2012). Frågan är om stadsfullmäktiges beslut till alla delar är juridiskt bindande. Det är tidskrävande att reda ut detta och tiden är på metrobyggarnas sida.

Vidare så betyder politisk vilja en sak i kommunförvaltningen och en annan i statsförvaltningen. Exempelvis tillsätts stadsdirektörerna på viss tid, vilket betyder att deras parlamentariska ansvar är ett annat än ministrarnas.

Det finns en tredje aspekt. Också god förvaltingssed betyder olika saker om man ser på begreppet ur juridisk synvinkel eller som något som styr en tjänstemans moral. Enligt Kaarlo Tuori förutsätter det senare att fullmäktige åtminstone informeras om ändringar i en projektplan.

Västmetrodirektörerna har gjort säkerheten på Esbobanan till en ursäkt för byggnotan som i dag går på 960 miljoner euro. "Säkerhet kostar", säger de. Så varför är två stora räddningsverk alltjämt på tvären? Och om säkerheten verkligen väger så tungt i projektplanen framstår inbesparingen som man gjorde genom att bygga evakueringsperrongen smalare som ynklig – tio miljoner euro.

En debatt om god förvaltning, metrobanans säkerhet, och framförallt de kompletterande säkerhetsarrangemang som lovats men fortfarande inte förverkligats, är önskvärd. Det som sker är att nya stadsfullmäktige infogar mikrobloggen Twitter i mötesrutinerna för att öka stadsbornas delaktighet.

Dessutom… Debatten om Sanduddspaviljongen fortsätter i Helsingfors stadsstyrelse på måndag. Saml vill riva, SDP och De gröna bevara.