Metroprojektet har kritiserats för bristande öppenhet och skenande kostnader. FOTO: Leif Weckström/arkiv

Gruvliga projekt, båda två

Det är inte så långt från Andra linjen till sjön Kolmisoppi som man först skulle tro. Förra veckans mediecirkus kring det som pågår i ödemarken i Kajanaland har en del samma drag som automatiseringen av metron. Miljökatastrofens omfattning och alla misstag som lett till den sätter medborgarens rättsuppfattning på hårda prov.

Med facit på hand undrar även experter på miljölagstiftning hur myndigheterna helt enkelt inte bara gått in och släckt belysningen i Talvivaaragruvan. Samma sak med metron.

Upphandlingsexperter och specialister på offentlighetslagen säger att Helsingfors stads trafikverk HST gjort bort sig. Förutom förvaltningsdomstolen är polisen och riksdagens justitieombud sysselsatta med olika metroutredningar medan trafikministern ser över lagstiftningen om spårvägar. Men det finns andra paralleller. Liksom börsbolagets ledning medger HST små planeringsmissar, man hänvisar till dålig tur och säger att allt är lagligt och stadsbornas insyn i verksamheten bra.

Men så bra är den där insynen tydligen inte att upphandlingsavtalet med Siemens skulle offentliggöras. Avtalet är centralt för att förstå bråket om metrons säkerhet och varför grälet om kostnaderna för ombyggnaden av de gamla metrovagnarna fortsätter någon gång i framtiden. Siemens har nyligen meddelat marknadsdomstolen att bolaget inte har något emot att avtalet publiceras. I och med detta kunde exempelvis någon politiker i HST-direktionen eller i stadsfullmäktige med gott samvete läcka ut papperen när det kommunala affärsbolagets högkvarter på Andra linjen inte förstår att agera på eget initiativ.

Siemens anbud var hela tio miljoner euro lägre än den närmaste konkurrentens. Enligt envisa rykten på stan, som anständiga journalister inte lystrar till, är det så här man gör affärer. Först tokdumpar man priset och sedan trissar man upp det med olika tilläggsarbeten. Det sker givetvis efter att det inte finns någon återvändo för projektet.

Jag har för övrigt bett om de där papperen via registratorskontoret för det är den officiella vägen. En sådan här informationsbegäran ska enligt offenlighetslagen behandlas omedelbart. Nu har beslutet dröjt en vecka.

I Talvivaara pågår en demonstration. Självklart. Men det kommer inte att ske här nere. Ingen plockar fram plakaten och traskar ned till Hagnäs metrostation. När stadshuset konfronterats med pinsamma uppgifter om metroprojektet har problemen viftats bort med orden "än sedan då, metron går ju och den automatiska metron byggs i alla fall."

Uppe i Kajanaland uppmanar miljöminister Ville Niinistö ortsborna att kräva grubolaget ersättningar. Den möjligheten har inte skattebetalarna i Helsingfors. Den automatiska metron är ett svart hål.

Dessutom… På onsdag är det Helsingfors stadsfullmäktiges tur att ta ställning till skolreformen.