Farliga svängar på Banan

I fyra månader har vi Helsingforsbor fått njuta av Banan, cykelleden som sträcker sig från Tölöviken till Gräsviken.

Mycket med Banan är bra, till och med väldigt bra. Den förkortar cykeltiden för till exempel Drumsö- och Gräsviksbor rejält, den är avskild från annan trafik och därmed smidig och trygg, för det mesta. Banan är ett av få ställen i Helsingfors där cykeln faktiskt uppmärksammas som transportmedel och inte bara som något slags rolig hobby.

Men flera ställen längs med Banan verkar allt annat än genomtänkta. Första gången jag cyklade Banan från början till slut kom jag fram till Gräsviken i hög hastighet, bara för att inse att jag hade spårvagnsskenorna rakt framför mig. En blixtsnabb bromsning gjorde att jag lyckades stanna utan att ramla och sedan se mig om ordentligt innan jag tog mig över skenorna. Fortfarande utan övergångsställe och utan någon form av varning.

Ett samtal till Helsingfors stads cykeltrafikplanerare Marek Salermo bekräftar att det här är ett problem man är medvetna om vid staden.

Själv är Salermo inte alls nöjd med hur Banans slut vid Gräsviken ser ut och säger att man kommer att försöka göra någonting åt det.

I Gräsviksändan övergår Banan i ett slags torg. Det finns inga skyltar som säger åt vilket håll cyklister borde fortsätta, utan vägen tar bara slut, helt plötsligt. Något slags fortsättning på Banan behövs, bekräftar också Salermo.

Spårvagnarna utgör en extra fara. Nians spårvagn kör mellan torget och Banans slut. En bit bort finns övergångsställen, men inga skyltar som säger att det är dem man ska använda.

Stället känns riktigt farligt, men de facto är jag den första som kommer med feedback till staden.

Något slags varningsskylt skulle vara på sin plats, det håller Salermo med om. Väl så.
Ett annat problemområde uppstår i andra ändan av Banan, vid Musikhuset. Besökare på väg till Musikhuset korsar Banan utan att se sig om. Många krockar mellan cyklister och fotgängare har varit nära. Också här saknas skyltning: cyklisterna uppmanas inte väja och fotgängarna får ingen förvarning om att de snart korsar en cykelled.

Den positiva nyheten här är att förbättringar är att vänta. I förrgår blev ritningarna över en plan för området klara.

Planen är att området byggs om så att den södra rampen riktas längre österut. På det sättet får man bort leden som går tvärs över Banan.

Dessutom är tanken att lyfta upp gångbanan och göra den till en äkta gångbana i europeisk stil invid cykelvägen. 

Ännu krävs grönt ljus från byggnadskontoret.

Det ska vi hoppas på. För det är svårt att få till stånd en attitydförändring mot cyklister och cyklande om inte staden skapar förutsättningar för det.

DESSUTOM... Slutspurten för kommunalvalet är på gång. Förhandsröstningen pågår till tisdag. Kolla i god tid om du har möjlighet att rösta på valdagen. Annars: ta dig till en förhandsröstningslokal.