Siemenschefen Martti KOhtanen och HST:s vd Matti Lahdenranta inspekterar perrongdörrarna i Nordsjö. FOTO: Arkiv/Lehtikuva

Tommy Pohjola: Fars är bara förordet

Metroaffären går in i ytterligare en ny fas när ledningen för Helsingfors stads trafikverk försöker slingra sig ur knipan.

Förhandlingarna om Helsingforsmetrons automatisering fortsätter i morgon. Det kommer som en överraskning för delar av direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST). Politikerna i direktionen trodde att de uttryckte en tydlig vilja att bryta kontakten med Siemens. Så nu har telefonerna gått heta hela veckan, smutsmejlen rasslat och skitsnacket på stan fortsatt. HST:s informationskris är fullbordad.

Flera jurister som specialiserat sig på avtalsrätt och upphandlingsjuridik har påpekat att man inte så där bara kan peta i metroavtalet. Av outgrundliga anledningar har beslutsfattarna inte reagerat på det men nog fortsatta att tjafsa om perronglängder. Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har slagit fast att det avgörande är hur förändringarna ser ut ur en tredje parts synvinkel. Sådana finns ofta i kommunala upphandlingar. HFD:s beslut handlade om dagvård och byggde på EU-bestämmelser. Kort sagt säger domstolen så här: gör man stora ändringar i avtalet under avtalsperioden betraktas det som ett nytt avtal.

Försiktigt uttryckt är det svårt att se hur HST ska slingra sig ur situationen med pengarna och hedern i behåll. "Nej just det, det är omöjligt", säger en jurist till mig. Han fortsätter: "Du har rätt. Staden är i knipa. Görs det ändringar i metroavtalet betyder det att allt sammans måste tas om. Det är uppenbart att de som skött affären inte iddes titta i lagboken." Mannen som jag ringer upp har skäl att förbli anonym men jag försäkrar att han vet vad han talar om. Farsen har pågått sedan 2006 och kostat skattebetalarna 17 miljoner euro.

En sak är i alla fall bra ur HST:s synvinkel. Det finns rigorösa EU-direktiv om säkerheten i spårvägstrafiken men reglerna ger medlemsländerna möjlighet att själv bestämma om tunnelbanan. Det är alltså enligt Bryssel i sin ordning att HST övervakar sin egen verksamhet. Direktiven ses som bäst över på bland annat tyskarnas begäran. Bra. Korkade tågdirektiv ska skrivas om lika fort som politikerna täpper till kryphål som medborgarna hittar i skattelagarna.

Dessutom … Stadsstyrelsen i Helsingfors diskuterar Guggenheim på onsdag. Måndag är normal mötesdag men nu är det valborgsmässoafton. Klara wappen!