Kari Lehtokangas (till vänster) blev kanske Helsingfors sista räddningskommendör med en brandmans befälsutbildning. Det var förra hösten som han hjälpte överborgmästare Jussi Pajunen och Pekka Saarnio (VF) att öppna den nya räddningsstationen på Busholmen. FOTO: Dan Andersson

Elden kan bli fel släckt?

Helsingfors söker ny räddningschef. Nu verkar det ha gått politik även i det valet.

I två hundra år har räddningsverket i Helsingfors haft en chef som också kan släcka bränder. Många har helt befogat tyckt att det är ett tryggt arrangemang. Räddningskommendören ska vid behov kunna stå i främsta ledet. Nu har stadsstyrelsen sett över behörighetskraven. Tidigare skulle brandmännens brandman ha ”brankisarnas” befälsutbildning. Nu räcker det med magisterexamen.

Förändringen motiveras med att reglerna för hur stadens olika ämbetsverk fungerar och leds ses över. Det råkar sammanfalla med bytet av räddningskommendör. Kari Lehtokangas har precis avgått med pension.

I kulisserna talas det med hög röst om ett politiskt spel. Räddningsverkets chefsbyte hänger ihop med en rad andra direktörsval. Valet av biträdande stadsdirektör nästa vecka är inte det minsta av dem. Genom att sänka behörighetskraven är också den här tjänsten öppen för fler politiskt tillsatta chefer. I Ilta-Sanomat skriver kriminalreportern Hannes Markkula att jobbet som räddningsverkets nya chef är vikt för en samlingspartist i utbyte mot stöd för Tuija Brax (Gröna), som alltså vill bli en ny Tuula Haatainen (SDP). Det är inte alls långsökt med kännedom om hur systemet fungerar.

Vem som än väljs till räddningskommendör blir det ett tvåchefssystem. Den nya administratören skulle ha en högerhand som tar hand om allt det praktiska ute på fältet. Personalen är föga överraskande emot det nya arrangemanget. De nya behörighetskraven vann en omröstning med knapp marginal i stadsstyrelsen. Stadsfullmäktige fattar det slutliga beslutet.

En annan utredning som väcker frågor handlar om syndafloden i stationstunneln hösten 2009. Vad hände, varför, och är vi säkra nu och i fortsättningen? Den utredningen finns inte. Centralen för utredning av olyckor kunde ha startat den men lät bli, eftersom det är Helsingfors stads trafikverk HST som ansvarar för metroperrongerna där vattenmassorna och betongblocken störtade ner. Ingen skadades men det var nära ögat och mer än trettio utryckningsfordon på plats.

Det var så mycket vatten där nere att räddningsverket övervägde att skicka ned dykare. Åtminstone en polisundersökning startades för att olyckan aldrig utreddes men också polisundersökningen lades ned, med hänvisning till trafikverkets roll som myndighet. Och varför är det här aktuellt nu? Metrohärvan …

Dessutom … På lördag är allt designljus på villorna. Då arrangerar Grankulla ett seminarium om trädgårdsstaden och det moderna samhället.