Tommy Pohjola: HST är myndigheten

Har du inte besiktigat bilen kan du inte heller försäkra den, säger en metrokonsult till Hbl.

Han försöker förklara för mig varför Siemens inte bara bygger om de förbannade tågvagnarna och slutar tjata om säkerheten. Annorlunda uttryckt, säger han, tror du att det skulle vara möjligt att bygga ett kärnkraftverk utan Strålsäkerhetsmyndigheten Stuks övervakning och granskning? Nej, säger jag och börjar begripa.

Vi har närmast rigorösa lagar och regler för hur tågtrafiken och banorna ska skötas i det här landet men de reglerna gäller inte Helsingforsmetron. Vår kära tunnelbana, nordligast och minst i världen, övervakas och granskas av samma ”myndighet” som också sköter om trafiken. Det är, säger experterna, ett världsunikt arrangemang.

Allt är gott och väl så länge systemet fungerar. Så länge ingen dör. Helsingforsmetron drabbas årligen av cirka tio ”incidenter”. Allvarliga tillbud är ovanliga. Ovanligt är också att Helsingfors stads trafikverk HST på eget initiativ berättar om dem. Allt går naturligtvis inte att undanhålla. Hösten 2009 forsade vattnet ner i stationstunneln. Hisschakt mosades sönder och stora betongbitar slungades på perrongen. Vattendjupet var sådant att räddningsverket övervägde att skicka ned dykare. Det var söndag kväll och lite folk ute på stan. Tur i oturen, alltså. Men det var inte därför som Olycksutredningscentralen inte ingrep. Det behövdes ingen utredning, sades det. Vem sade det? Jo, HST.

Ju fler människor jag talar med desto tydligare är det att mycket gått fel i den här affären.

Ju fler människor jag talar med desto tydligare är det att mycket gått fel i den här affären. En del maktmissbruk har korrigerats i efterhand med formellt korrekta beslut. Annat får olika domstolar ta ställning till. Misstag och dumheter har förklarats med att det är en så krånglig affär och begäran om information om den offentliga upphandlingen har avslagits med hänvisning till affärshemligheter eller pågående förhandlingar.

Förvånande är också en del beslutsfattares oförmåga att reagera på mörkandet och ovilja att granska beslutsprocessen. Visst, det är som HST:s vd Matti Lahdenranta och hans chef biträdande stadsdirektör Pekka Sauri (Gröna) säger lätt att vara efterklok och kritisera. Ändå är det påfallande många som bara vill ”gå vidare” och ”lösa problemen” som om ingenting hänt.