Kauppalehti 8.2.2012.

Tommy Pohjola: Europasämst på upphandling

Utdragna rättsprocesser gynnar dem som har något att dölja och skrämmer utländska företag. Exempel på nära håll visar att Finland är bland de sämsta på klassen när det gäller offentlig upphandling.

Av webbkommentarerna framgår att många missförstått kollegan Johan Gullmets artikel om hur det gick med vår begäran att få läsa stadsdirektörers e-post. Undersökningen gjordes inte för att ödsla kommunanställdas tid. Det var ett test. Vi har en offentlighetslag vars syfte är att trygga invånarnas rätt till information om beslut som berör dem. Både Gullmets grävjobb och metrobråket i Helsingfors visar hur otroligt fel det kan gå trots spelregler om både handlingars och upphandlingars offentlighet. Metroaffären är värd en miljard euro när västmetron räknas med. Multiplicera med tjugo och du har värdet på all offentlig upphandling i landet. Mina och dina pengar.

Konkurrensverkets förre överdirektör Matti Purasjoki röt till i Kauppalehti 8.2. Enligt honom är lagstiftningen inte entydig. Dessutom saknar vi en övervakande myndighet. Konkurrensverket hade varit en naturlig instans men då upphandlingslagen i tiderna skrevs fick det inga resurser. Så nu haglar klagomålen in. Marknadsdomstolen tog i fjol varje dag året runt emot mer än ett besvär som gällde upphandling. Många av de här grälen slussas vidare till Högsta förvaltningsdomstolen HFD som stockas. I Sverige och Tyskland, där den här övervakande myndigheten finns, kan också rättsprocesser avgöras fort. De är ofta över på några veckor. Hos oss dröjer besluten upp till tre år. Det är utmärkt för den som har något att dölja och otroligt korkat ur skattebetalarnas synvinkel. Det är säkert möjligt men jag törs inte räkna hur mycket de här dumheterna kostar samhället i onödiga rättegångskostnader. Hur mycket vi förlorar när utländska företag väljer bort den finländska marknaden på grund av oklar praxis är svårare att bedöma.

Mot den här bakgrunden är det inte alls märkligt att Högsta förvaltningsdomstolen nu meddelar Hbl att det tar ställning till metrobesväret först i slutet av året och inte "snart" som vi berättat. Det besväret handlar om hur mycket ett av de företag som deltog i upphandlingen eventuellt ska ersättas om det visar sig att Helsingfors stads trafikverk HST handlat fel. I Marknadsdomstolen var kravet 20 miljoner euro. Parterna har kompletterat rättegångsmaterialet efter rond ett och jag har nu begärt att få läsa papperen. Det är grönt ljus, säger HFD så jag väntar på posten. Det går knappast lika smidigt med min informationsbegäran till staden gällande t.ex. avbrytandet av den ursprungliga metroupphandlingen för snart fem år sedan. HST har lagt locket på. Nå, vi ses i rätten då.

Dessutom… Det bor 1,7 miljoner människor i Lyonregionen i Frankrike. Området består av 62 kommuner. De samsas om en tunnelbana och linje D är automatisk. Helsingfors-Esbo har färre invånare, är snart kanske en enda stad men ska tydligen ha två olika metrosystem. 

TILLÄGG 30.3.2012. Sammanfattning och lite anteckningar om metroaffären så här långt, läs Parkvakten här. Tämän yllä olevan teksin suomennos löytyy tuon saman linkin kautta.