På onsdagen öppnades dörrarna på Nordsjö metrostation. FOTO: Karl Viljhjalmsson

Dagens siffra är åtta

I dag är åttonde gången som direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST) diskuterar den sorgliga automatiseringen av metron. Åttonde gången utan att samtalen över huvud taget refereras i föredragningslistor och mötesprotokoll. Debatten har mörkats sedan slutet på oktober 2011.

I går på onsdagen plockade man ändå fram pukor och trumpeter på Nordsjö metrostation. Perrongdörrarna som skulle göra den förarlösa metron tryggare togs äntligen i testbruk. Att förarna stannar kvar och dörrarna installeras på endast två ändstationer i Helsingfors är en fotnot. Om här nu finns uppenbara stordriftsfördelar så har HST och Siemens inte lyckats förklara dem för sina kunder och inte heller för medierna.

Automatiseringen har diskuterats i snart tio år och hela den omtalade affären är i Guggenheimstorlek men vi ska acceptera några perrongdörrar i Nordsjö som byggts i två år och nu testas i ytterligare 14 månader?

Klockan var 13.54 på onsdagen när dörrarna äntligen öppnades i Nordsjö. På perrongen stod ett tjugotal passagerare och väntade på tåget till centrum. Hälften av dem var metroentusiaster som dokumenterade allt med en fågelskådares noggrannhet och dyrbara utrustning. Jag väntade in ett tåg, två tåg och även ett tredje för att få ett hyfsat första intryck av perrongdörrarna. Jo, de öppnades och de stängdes. Långsamt men i alla fall. Män i gula reflexvästar med mätinstrument och knastrande radiotelefoner registrerade varje rörelse. Folk gick in i vagnarna, somliga uppenbart bekymrade över nymodigheterna medan andra såg ut som att de inte kunde bry sig mindre. Dörrarna har inte byggts längs med hela perrongen så i ett tåg med sex vagnpar hamnar de två främsta vagnarna utanför. Det ser komiskt ut men är det dessutom livsfarligt? Det verkar inte så. Passagerarna som ska in längst fram beter sig lika lugnt som de som ska in längst bak.

Finländarna sägs tiga på två språk men på tillbakavägen är det omöjligt att inte höra snacket om perrongdörrarna. Det framgår snabbt att åsikterna om vad som är i görningen är lika många som uppgiftslämnarna. En vet att förarna ska bort, en annan att de gör comeback. Mitt i vagnen är det någon som förbannar hela bygget. Alla suckar.

Dessutom … Helsingfors Energi surar. Bolagets ledning bestämde i veckan att politikerna i stadshuset inte längre kan räkna med ”deras” pengar för att lappa stadens ekonomi. Ojdå. För det är stadsfullmäktige som har sista ordet. Energibolaget kan inte vinna.

LÄS MERA: Via bloggen som Mirva Haltia-Holmberg (SDP) skriver får man insyn i debatten och besluten i HST-direktionen. Klicka här!