Med förare, utan förare, med förare, utan… Affären med automatisk tåghastighetskontroll hotar att bli riktigt dyr för skattebetalarna i Helsingfors. FOTO: Karl Vilhjalmsson.

Det måste bubbla i stadshuset

Blanketter och anvisningar kan vara svåra som de är men ingenting jämfört med hur svårt det är att överklaga klantiga beslut om man saknar insyn i dem.

Det är jobbigt det där med information. Förr fanns det för lite. I dag är det för mycket och den är dessutom ojämnt fördelad. Tag nu Guggenheimdebatten till exempel. Det finns de som säger att det inte finns någon diskussion medan andra menar att inläggen och utredningarna aldrig varit så många som nu. I det här avseendet är exempelvis journalister och politiker privilegierade. Vi har tillgång till och dessutom ett arbete där insamling av information ingår i uppdraget. Hur bra vi tar fram och utnyttjar den får läsarna och väljarna bedöma. Det här vet också Jussi Pajunen.

Det måste bubbla häftigt i stadshuset i Helsingfors nu. Överborgmästaren tycker antagligen helt befogat att han informerat dem som ska informeras om Guggenheim alldeles tillräckligt. Nu drar beslutet om byggandet ut på tiden. En mängd nämnder kommer att tycka det ena och det andra och ytterligare en gång ifrågasätta finansieringen utan att tillföra diskussionen något nytt. Stadsfullmäktige är förhandlingsförlamat på grund av höstens kommunalval. Samtidigt ser han hur moderniseringen av metron håller på att gå från utdragen dyr affär i Guggenheimklassen till brådskande katastrof. I den här frågan sällar sig överborgmästaren antagligen till dem som anser att de fått veta alldeles för lite. Då är vi i alla fall två.

När jag läst på om automatiska metron, det vill säga letat reda på diskussionsunderlag som föredragningslistor, utredningar och mötesprotokoll, har jag haft kommunallagen och offentlighetslagen som bredvidläsning. Ju mer jag läst desto mer har jag grubblat över hur jag ska göra som invånare om jag vill överklaga ett beslut eller framför allt bristen på insyn i ett beslut. Det finns blanketter i mängder men anvisningarna är i många fall så mångsidiga att man får ringa en jurist, vilket jag gjort. Särskilt svårt är det om man vill använda svenska.

Kollegan ringde upp en annan jurist för att fråga om ändringar i ett upphandlingsavtal. Att som Trafikverket så där bara gå från förarlös metro till halvautomatisk  med förare känns nämligen som en väsentlig ändring i kontraktet med Siemens. Men det är varken du eller jag som kan kräva att upphandlingen görs om, bekräftar upphandlingsexperten på Kommunförbundet. Det kan enbart företagen som förlorade i anbudsförfarandet göra. Frågan är om Ansaldo, Thales och Bombardier är vakna.

Dessutom… Det händer så otroligt mycket skoj i huvudstadsregionen den här helgen! Det är hockeyderby på Olympastadion och en massa evenemang kring designhuvudstadstemat. Och så presidentvalets andra omgång, förstås.