Så ser cyklarna i Stockholm ut. I Helsingfors är det bara problem.

E-postkrig om tvåhjulingar

Lagom till designhuvudstadsåret kommer nyheten att de omtalade citycyklarna är hotade.

Byråkrati. Papperskrig. Vi gillar det i det här landet. Vi står snällt i kö, fattar de flesta beslut gemensamt i arbetsgrupper, följer regler och förordningar rigoröst. Och har svårt för att göra undantag och rucka på regler.
Så känns det åtminstone när man tungt ror fram genom stadens beslutsfattande och den långa väg ett ärende måste gå igenom ämbetsverk och nämnder för att slutligen godkännas.
Senaste exemplet är projekt citycykel i Helsingfors. Tanken är god: reklamfinansierade cyklar och cykelställ ska ge billiga lånecyklar åt stadsborna. Att öka på cykelinspirationen har en hel del fördelar. Staden blir grönare, invånarna friskare. Och ju vanligare syn cykeln blir på stan, desto vanare blir både fotgängare, bilister och cyklister att röra sig tryggt bland varandra

Men nu ser det dåligt ut. Det pågår ett e-postkrig mellan Trafikverket och Byggnadskontoret. Helsingfors stads regler och förordningar om reklamplatser säger nämligen att cykelställen inte får ha någon reklam. Alls. Varför? För att det finns förutbestämda platser där reklam och annonsering får förekomma i staden. Om inte cykelställena ligger exakt på en av de platserna får de inte göra reklam för något. Och fler reklamplatser kan vi inte skapa så där bara, för vad skulle då de andra annonsörerna, konkurrenterna, tycka? Det här enligt Helsingin Sanomats rapportering i veckan och mina samtal till staden.

Bråttom har det varit också. Plötsligt blev Helsingfors utsett till designhuvudstad år 2012 och då blev det skyndsamt med genomförandet. Utredningen om var det riktigt finns reklamplatser i staden har gjorts nu, i november–december. Hög tid för det.
Att det kunde bli strul borde inte ha kommit som en överraskning. Cyklarna har stött på reklamfinansieringsproblem tidigare. Därför sänktes tröskeln, 1000 cyklar blev 500 och antalet cykelställ minimerades till 34 i bara innerstaden, till att börja med. Tills allt kommer igång.

Om det nu kommer igång.

Självklart ska trafiksäkerheten gå före reklambehovet. Och visst, det är bra att utereklamen begränsas och inte tillåts ta över hela vår stadsbild.
Men det här med stadsbild kanske inte är något som det går att göra upp detaljerade och undantagslösa förordningar om. För det handlar om en rätt subjektiv föreställning. Många tycker till exempel att fler soptunnor skulle vara trevligare för stadsbilden än allt skräp som ligger på gatan. Och många tycker nog också lite mera utereklam inte stör om vi i stället får fler cyklar på stan.
Ibland önskar jag mig helt enkelt några varma fläktar söderifrån. Lite rebelliskhet och låt gå-attityd. Och framför allt fler arga nävar i bordet. Ska vi verkligen låta ett så fint projekt som citycyklarna falla? Lite jävlaranamma nu, politiker! Fixa det här.

Dessutom... på tal om regler. I Tallinn och andra europeiska städer på sydligare breddgrader får man köpa sig en mugg vinglögg på jultorget. Kan vi fixa det också? Till nästa år, ens? Jag tror inte det skulle hota säkerheten bland de stickade vantarna och jultomtefigurerna på Tomasmarknaden.

KommentarerLäs regler för kommentarer >>

Regler för kommentarer

Välkommen till debatten på Hbl.fi. För att vi ska ha ett bra och seriöst diskussionsklimat måste du följa reglerna. Endast inloggade personer kan kommentera artiklar, antingen under eget namn eller signatur. Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Hbl:s redaktion förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna.

Här är våra spelregler:

  • Var hövlig och korrekt i dina kommentarer.
  • Respektera andra personers privatliv oavsett om det gäller andra debattörer, personer i artiklarna eller journalister. Inga personangrepp tillåts.
  • Håll dig till artikelns ämne och motivera din åsikt.
  • Eftersom Hbl är ett svenskspråkigt medium är kommentarsspråket svenska.
  • Dina kommentarer kan användas i andra sammanhang på Hbl.fi, i Hufvudstadsbladet eller i andra KSF Media publikationer.



Det är inte tillåtet att:

  • hota, trakassera, sprida lögner eller skvaller.
  • uppmana till brott eller på annat sätt bryta mot Finlands lag.
  • använda svordomar och obscena ord.
  • kommentera etnicitet, kön, sexuell läggning, religion eller hälsotillstånd om det saknar betydelse i sammanhanget.
  • skriva rasistiska och sexistiska inlägg.
  • göra reklam.
  • länka till sidor med sexistiskt, pornografiskt eller rasistiskt innehåll. Detsamma gäller länkar till diskussionsforum.
  • skriva långa citat, huvuddelen av kommentaren ska vara din egen.
  • använda osakliga användarnamn (signaturer).



Alla inlägg efterhandsgranskas av moderatorn. Vem som helst kan anmäla en kommentar genom att klicka på flaggsymbolen invid kommentaren. Den kommer då att granskas av moderatorn som fattar beslut om kommentaren får finnas kvar eller avlägsnas. Frågor om Hbl.fi kan sändas till webb@hbl.fi. Modereringen på Hbl.fi utgår från redaktionens regler men i själva jobbet får vi hjälp av ett utomstående företag, Interaktiv Säkerhet. Företaget är specialiserat på övervakning av artikelkommentarer och anlitas av flera svenskspråkiga nyhetssajter. Har du klagomål som gäller modereringen? Ta kontakt med webb@hbl.fi. Klistra in en länk till artikeln i fråga och uppge tidpunkt och under vilket namn kommentaren lagts ut.



Hur syns mitt namn eller signatur: Det är endast möjligt att kommentera artiklar om du skapat ett digitalt konto och loggat in. Utgångsläget är att ditt förnamn och efternamn syns när du kommenterar, men du kan också välja att använda en signatur om du inte vill uppge ditt riktiga namn.



Hur ändrar jag min signatur: På hbl.fi, klicka till Mitt konto-knappen uppe till höger och välj Regigera kontouppgifter. Välj Personlig information. Längst ner på sidan kan du ange Signatur för kommentarer. Klicka på Spara. Notera att du vid varje kommentering fritt kan välja signatur.



Så behandlar vi din signatur Du har rätt att förbli anonym i våra medier då du uttrycker dig bakom en signatur. Vi förbehåller oss rätten att kontakta dig.