Byråkrati

Helsingfors stad är med sina 42 000 anställda landets största arbetsgivare. Som jämförelse kan nämnas att EU-kommissionen har 38 000 anställda. Byråkratin i Bryssel är ett tacksamt slagträ som populisterna utnyttjat i åratal.

I Helsingfors är byråkratin gigantisk i jämförelse med grannstäderna Esbo och Vanda. Esbo har 13 500 anställda medan Vanda klarar sig med 11 500 anställda.
Relationstalet mellan de kommunanställda och antalet invånare är intressant. I Helsingfors går det en byråkrat på var trettonde invånare medan Vanda har en anställd på var sjuttonde invånare och Esbo en kommunanställd på var nittonde invånare.

Helsingfors arbetar med en betydligt tyngre organisation än grannarna Esbo och Vanda.
Esbo lyckades dessutom på ett år, 2009–2010, minska sin personal med 550 anställda. En del överfördes till nybildade mellankommunala organisationer medan ett par hundra anställda överfördes till bemanningsföretaget Seure.

Eftersom Esbo lyckades minska sin personal ledde det också till att stadens löneutbetalningar minskade med nästa en procentenhet i ett läge då både Helsingfors och Vanda redovisade växande lönekostnader.

I Esbo uppnår dessutom över en femtedel av personalen pensionsåldern inom de närmaste åren. Pensionsboomen kan leda till rekryteringssvårigheter. Men den öppnar också nya möjligheter för dem som försöka hålla kostnader för serviceproduktionen på en rimlig nivå.
Esbo och Vanda har de senaste åren lyckats bättre än Helsingfors när det gällt att hålla de ständigt stigande kostnaderna i styr.
Men i Helsingfors har alla försök att rationalisera och förbättra effektiviteten i serviceproduktionen misslyckats. I det här avseendet var de jämförelser som gjordes då en fusion mellan Helsingfors och Vanda planerades mycket avslöjande.

I Vanda blev politikerna förskräckta. De ville inte med i en organisation som har en så tung och kostsam byråkrati som Helsingfors. Med rösterna 45-22 valde stadsfullmäktige i Vanda i januari i år att sätta punkt för fusionsplanerna.

Det omfattande utredningsarbetet och de jämförande utredningar som gjordes inför den planerade sammanslagningen mellan Helsingfors och Vanda kunde ha fungerat som en väckarklocka för politikerna i Helsingfors. 

Nu verkar det i alla fall som om Helsingfors skulle ha begravt utredningarna i stadskansliets arkiv. Helsingfors ångar på som förr. Ingen verkar fundera på varför Helsingfors håller sig med en så mycket dyrare och tyngre serviceproduktion än grannarna Esbo och Vanda. 

Dessutom... Då staten höjer skatten på dieselbränslet med cirka 20 cent per liter blir resorna dyrare. År 2012 kostar regionbiljetten säkert långt över 100 euro per månad.