Hybrider ska också tankas
BMW har äntligen levererat sin första hybridmodell i en volymklass. Modellerna i3 och i8 visade att man behärskar tekniken, och pionjären X5 xDrive 40e är en hybridsuv som ska följas av hybrider också i 3- och 7-serien. Tyvärr är elräckvidden ganska kort.
På utsidan ser bilen ut som en vanlig BMW X5. Komfort och design är identiska, förutom att det inte finns möjlighet till någon tredje stolsrad på grund av eldriften, eller egentligen batteriets placering. Största skillnaden i praktiken är att man kan välja att köra den här bilen på enbart el inne i staden. Problemet är att kapaciteten inte tillåter speciellt långa körningar innan batteriet töms och bensinmotorn startar igen.
För första gången kombineras fyrhjulsdriften xDrive med den elektriska drivlinan, och de fungerar mycket bra tillsammans. BMW X5 är alltså en ovanlig hybrid på det sättet att den driver på alla fyra hjulen oavsett om den går på el eller bensin.
Hybridsystemet kan ställas i flera lägen. "Auto eDrive" är normalläget för både el och bensin. När man accelererar hjälper eldriften till med 250 Nm. "Max eDrive" gör att bilen går endast på el upp till 120 km/h och så länge batteriet räcker till. "Save Battery" gör att batteriet laddas upp under körning, t.ex. när man bromsar.
Tung och lätt
Med en vikt på närmare två ton känns bilen uppseendeväckande lätthanterad på vägen. Jag kommer att tänka på skådespelaren Rolf Lassgård, som med sin aktningsvärda massa ändå vid behov nästan lyckas sväva fram där han går.
Hybridtekniken gör bilen omkring 100 kilo tyngre än en normal X5, men det inverkar inte på några köregenskaper. Man känner sig rätt trygg och säker ute på vägen. Det finns kraftresurser för omkörningar och fyrhjulsdriften gör att man inte är beroende av så bra underlag.
Elmotorn är monterad mellan bensinmotorn och den åttastegade automatlådan från ZF. I praktiken märker man aldrig när bilen växlar mellan bensin- och eldrift, eftersom den är mycket bra ljudisolerad.
Två liter
Under motorhuven finns BMW:s raka tvålitersfyra som samarbetar med en elmotor till en totaleffekt på 313 hästkrafter. Motorn är långt ifrån överdimensionerad för den tunga bilen, kunde man säga. Det gör att den ofta jobbar hårt. Det självklara valet hade varit en diesel, men å andra sidan kommer den här bilen att säljas i USA, där man aldrig varit odelat förtjust i den tekniken. Och på pappret ser ju bensinmotorn ut att vara mera bränsleekonomisk. Bränsleförbrukningen blir emellertid lätt något helt annat än de officiella siffrorna anger. Officiellt ska man kunna köra drygt 30 kilometer på ren eldrift, men också det blir lätt någonting helt annat i verkligheten.
Det här är inget som BMW hittat på, samma sak gäller för alla hybrider. Precis som bränsleförbrukningen är räckvidden med el en slags vision som man möjligen kan uppnå i laboratorieförhållanden.
Bensinmotorn klarar ändå 0-100 på 6,8 sekunder med ett officiellt koldioxidutsläpp på 77 gram per kilometer. Det är den officiella siffran som bestämmer bilskatten, annars skulle bilen kosta bra mycket mer än 86 000 euro. Nu är hybridversionen faktiskt 6 000 euro billigare än den billigaste dieselsexan.
X5 xDrive40e bygger på den X5 som kom 2013, och som ärvt bottenplattan från föregångaren E70. Det är ingen idé att byta ut det som fungerar.
BMW X5 xDrive40e
Pris: 86 200 €
Slagvolym: 1 997 cc/4 cyl.
Effekt: 180 kW/245 hp/5 000 rpm, Elmotor 83 kW/113 hp, gemensam totaleffekt 313 hp.
Vridmoment: 350 Nm/1 245 rpm.
Topphastighet: 210 km/h (Med eldrift 120 km/h)
Acceleration 0-100: 6,8 sek.
Snittförbrukning: 3,3 l/100 km
CO2-utsläpp: 77 g/km
Bränsletank: 85 liter
Bagageutrymme: 500-1 720 liter
Mått (L/B/H): 4 886/1 938/1 762 mm
Vikt: 2 300 kg
PLUS
Ljudisolering, utrymme, körkänsla
MINUS
Räckvidd med eldrift, faktisk bränsleförbrukning