Svenskarna som tar över reklamvärlden
I september i år blev den svenska kreativa byrån och produktionsbolaget B-reel tillsammans med företag som Nasa, Netflix, Apple, Spacex, Buzzfeed, Airbnb och Tesla rankad som ett av de populäraste företagen att jobba på i USA. Petter Westlund, kreativ chef på B-reel säger att det beror på byråns mångsidighet och flexibilitet.
B-reel grundades av Petter Westlund, Anders Wahlquist, Pelle Nilsson, Johannes Åhlund och Fredrik Heinig i Stockholm för sexton år sedan. Bland de fem grundarna hade ett par erfarenhet av kodande, medan andra hade jobbat på tv och produktionsbolag.
B-reel var tidigt med att ha en internetnärvaro och redan i slutet av nittiotalet experimenterade byrån med olika sorters innehåll på webben.
Ett steg före tekniken
– Redan för femton år sedan hade vi visioner som i dag skulle kunna översättas till Youtube eller Netflix, men det fanns helt enkelt inte teknik för det då, säger Petter Westlund, kreativ chef på B-reel.
I dag gör byrån reklamfilm, digitala kampanjer, spel, dokumentär- och långfilm. B-reel har bland annat gjort filmerna Palme, Hotell, Gentlemen och senast den hyllade Tjuvheder. Bland de digitala kunderna finns Google, Facebook, MTV och Airbnb.
– När traditionella reklambyråer måste köpa in kunskap om hur man gör film, bygger upp en historia eller skapar webbsidor hade vi redan allt det kunnandet i huset, säger Westlund.
Nära till reklamen
Precis som reklambyråer, designstudior och varför inte nyhetsmedier strävar B-reel efter att arbeta i navet mellan teknik, kommunikation och digital utveckling. Byrån jobbar gärna med branded content, men Westlund säger att de ännu inte kombinerat köpt material med långfilmer.
Däremot involverar B-reel gärna användarna i sina reklamfilmer. År 2013 gjorde till exempel byrån reklamfilmen och miniserien The Beauty Inside där huvudpersonen vaknade upp i en ny kropp varje morgon. Publiken fick skicka in sina egna filmer där de själva spelade huvudrollen. Byrån vann tre Grand Prix-priser i Cannes för kampanjen.
– I reklamvärlden fanns det förr en tydlig avsändare och en tydlig mottagare. I dag skapar kunderna ofta själva innehållet. Vi hittar bara på konceptet och sätter ramarna, säger Westlund.
Rätt plattform viktigast
År 2013 rankade Forbes B-reel på plats 37 av de mest lovande företagen i USA och i år gjorde webbsajten Working Not Working en undersökning bland kreativa frilansare om vilka företag de skulle döda för att få jobba på. B-reel var tillsammans med bland annat Nasa, Netflix, Apple, Spacex, Buzzfeed, Airbnb och Tesla ett av företagen som nämndes.
Enligt Westlund handlar framgången om att finnas nära kunderna och att vara snabb och flexibel i kommunikationen.
– Eftersom publiken finns online hela tiden måste vi också finnas där. Traditionella reklambyråer kan vara tröga med långa produktionstider. De börjar visserligen vänja sig vid tanken på att de behöver digital kompetens, men om hjärtat och kulturen på byrån inte är digital är det svårt att producera bra material på webben och mobilen. En klar fördel är att vi var så tidiga på internet att vi har en ganska bra uppfattning om vad som fungerar både tekniskt och användarmässigt, säger Westlund.
Förutom det digitala finns det gamla sanningar som tål att tänkas om. Det där om att content is king, att innehållet alltid är viktigast, håller Westlund inte helt med om.
– Innehållet är såklart väldigt viktigt, men om innehållet inte finns på rätt plats når det inte fram till kunderna och då existerar det inte. Det viktigaste för oss är att verkligen förstå hur de olika plattformarna fungerar och hur användarna rör sig på dem, vare sig det handlar Snapchat, Vine, Youtube, Facebook eller annan media.
Allt är större i Amerika
Westlund säger att den största skillnaden mellan att jobba i Sverige och i USA är storleken. Allt är större i USA, speciellt budgetarna.
– Det finns helt enkelt mera pengar här och företagen är mera öppna för att testa lite galna projekt. Här i USA kan vi göra ett nischat projekt och ändå nå miljoner människor. Sverige är för litet för det, och även om vi jobbar mot Europa är de europeiska länderna kulturellt och språkligt så pass olika att det inte går att se det som en enda stor marknad.
Drömkunderna är Spacex och Nasa, men också Google.
– Jag gillar att jobba med just Google för de gör så många olika grejer, ta till exempel de självkörande bilarna. Att jobba med dem vore ett drömprojekt.