Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Mat & dryck
    • Resor
    • Mode
    • Trafik & motor
    • Hobby
    • Boende
    • Vin & öl

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    SELFMADE WOMAN. Avin Jarjis visste alltid att hon ville jobba med mode och är i princip självlärd expert på vintageväskor, kläder och bijouterier. Hon är också en fena på scarfar. – Bukowskis mest sålda modeföremål är Hermès-scarfar. De är riktiga samlarobjekt och våra priser är desamma som i Paris, säger Avin Jarjis. (Foto: Cata Portin)
    Bild
    /

    Märkesväskornas drottning

    Maja-Stina Andersson
    Publicerad: 04.12.2015 07.00 • Uppdaterad: 04.12.2015 22.00

    Ämnesord

    • Bukowskis
    • mode
    • Avin Jarjis
    • Fredagsnöje
    • På gång

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Under Avin Jarjis granskande öga passerar varje vecka tiotals väskor, skor och bijouterier från världens främsta modehus.

    – Med tiden får man en ganska bra fingertoppskänsla, inte bara för vad föremålen är värda utan också för vad det finns efterfrågan på, säger Avin Jarjis, specialist på vintagemode på Bukowskis i Helsingfors.

    Just nu har auktionshuset inne en sällsynt dyrgrip till väska som får det att tindra i ögonen på henne: En Hermès Haute à Courroies -45.

    – Kunden kom in med den för att den är för tung att bära på, säger hon och låter oss prova.

    Den svarta läderväskan är endast fylld med bubbelplast men lyckas ändå ge bicepsen en liten utmaning. Fullkomligt opraktisk – men ack så moderiktig!

    Siffran 45 återger väskans bredd och andra markörer som Jarjis tittar efter är sömmar, läderkvalitet, stämplar, och sifferkoder. Med hjälp av dem kan hon i bästa fall se vilket år, i vilket land och i vilken fabrik väskan är tillverkad. Priset är det svårare med, på auktion bestäms det alltid i sista hand av dem som tävlar och ger bud. Men Jarjis vet berätta att Hermès HAC-väskor brukar säljas för allt mellan 5 000 och 15 000 euro.

    – De här ikoniska väskorna har en så lång livslängd att man utan ironi kan kalla dem för en investering. Den här väskan säljs nu vidare för tredje gången och den är tillverkad för femton år sedan, säger hon.

    Sällan får man fullt pris tillbaka för en väska, men det är möjligt om man satsar på en riktigt bra väska och har tålamod att vänta med försäljningen tills väskan blivit sällsynt, menar Jarjis.

    Modeintresset drev

    Avin Jarjis har alltid älskat mode. När hon var barn gick ingenting upp mot att träffa gudmodern från Italien, som brukade ge Avin sina avlagda smycken, väskor och skor i present. Den givna leken därhemma var att inventera i garderoben och som nioåring köpte hon sina första klackskor på en loppmarknad i Brunakärr.

    När hon för några år sedan lyckades få in en fot på Bukowskis som hjälpreda, meddelade hon genast att hon ställer upp och jobbar närsomhelst, även om hon samtidigt hade två andra jobb.
     

    Bakgrund
    Avin Jarjisr
    • Ålder: 23 år.
    • Gör: Specialist på fashion vid Bukowskis i Helsingfors.
    • Bor i: Berghäll.
      Favoritmärke för väskor: Hermés.
    • Favoritplagg: En vintage-cape från Céline, och så mitt allra första köp på auktion – ett Moschinohalsband från 80-talet.
    • Lästips för andra modeintresserade: Mirva Saukkolas nya bok Kaiken mitä olet aina halunnut tietää pukeutumisesta. Den innehåller allt!
    • Fritidsintressen: Yoga, thaiboxning och att hänga med kompisar som drar med mig på en massa kulturella grejer.

    – Jag gjorde en klar prioritering för jag visste att det är exakt det här jag vill syssla med, säger hon.

    Jobbmöjligheterna blev fler och fler och auktionshuset förstod snart att man lyckats kroka ett riktigt litet modemonster. Avin Jarjis sökte sig ständigt till modespecialisten Helena Laakso med frågor om scarfar och väskor.

    – Hon lärde mig grunderna i hur man bestämmer värde på föremål och tipsade om dokumentärer, böcker och sajter där jag kunde lära mig mer. Sen började hon förhöra mig om allt, och en vacker dag frågade hon om inte jag skulle vilja ta över hela avdelningen. Så fick jag mitt drömjobb!

    Etiken viktig

    Jarjis har studerat humanekologi vid Tölö gymnasium och försöker konsumera så etiskt som möjligt.

    – För mig betyder det att köpa second hand. Det fungerar som motvikt till slit och släng-kulturen, man visar uppskattning för hantverket, och dessutom får man kläder som håller länge.

    Mot alla odds har också världens allra största modehus under de senaste åren blivit allt mer aktsamma om sina etiska principer, åtminstone i sin marknadsföring.

    – En skandal är nästan det enda som kan sänka värdet på produkter från stora modehus. Till exempel när Dolce & Gabbana för några år sedan misstänktes för skattefusk var det plötsligt en massa folk som ville sälja sina D&G-väskor, men väldigt få som ville köpa.

    Djurens rättigheter är också en diskussion som numera surrar på i modevärlden. För inte så länge sedan gick till exempel Jane Birkin, kvinnan som gett namn åt en av världens mest eftertraktade väskor – Hermès Birkin, ut med ett offentligt ställningstagande där hon bad modehuset att sluta använda hennes namn på väskor tillverkade av krokodilskinn.

    – Det hände efter att hon fått se en video från djurrättsorganisationen Peta om hur fruktansvärt krokodilerna behandlas. Modehuset lovade se över alla sina leverantörers tillvägagångssätt och nu får väskan heta Birkin igen.

    Den som verkligen bryr sig om djuren kan också hitta sitt bland lyxattiraljerna, intygar Jarjis.

    – Till exempel är alla produkter från Stella McCartney försedda med ett litet märke som garanterar att produkten är veganvänlig, alltså helt fri från material ur djurriket.

    Maja-Stina Andersson
    Ta kontakt Flera artiklar av Maja-Stina Andersson

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet