Nystart för Honda HR-V
Mindre suvar är vad många bilköpare vill ha just nu. Alla vill ändå inte ha den kantiga looken, och där hakar Honda på med en stömlinjeformad crossover som med dolda handtag till bakdörrarna ser ut att ha bara tre dörrar. HR-V liknar på många sätt en personbil, men är lättare att kliva in i.
Eftersom den populära CR-V har vuxit generation för generation uppstod det en lucka i modellsortimentet. Honda fyllde den med en ny HR-V, den minsta crossover-suven. Den är ändå långt ifrån liten på insidan.
Utseendemässigt är det här en Honda, det ser man på långt håll. Den är i grunden baserad på Jazz, och den har samma baksäteslösning som gör det lätt att bereda rum för stora eller långa föremål som ska fraktas.
HR-V är ganska snål i maten och erbjuder riktigt inspirerande köregenskaper. Möjligheten till AWD och en hög nivå på säkerhetselektroniken gör den mångsidig i förhållande till priset.
Populär storlek
Storleksmässigt ligger HR-V på samma startlinje som Nissan Juke, Mazda CX-3 eller Fiat 500X. Alla har naturligtvis lite olika personlighet för förare med olika smak, men när det gäller innerutrymmen och flexibilitet ligger Hondan rätt bra till. Den lägsta utrustningsnivån har farthållare, fullt justerbar ratt, femtumsskärm, backningskamera och bluetooth. Högst uppe i utrustningsskalan ligger navigationsutrustningen och läderstolar. Vill man ha soltak, nyckellös start, automatisk klimatkontroll och större skärm kan man välja det också.
Dödavinkeln-assistenten LaneWatch är en finess som man uppskattar när man en gång upplevt den, och med rätt utrustning stannar bilen själv för överraskande hinder i trafiken. Sikten snett bakåt är fortfarande inte helt perfekt.
Automatisk backbroms
En av poängerna med crossover- och suvmodeller är att de är lätta att kliva in i. Det gäller i högsta grad HR-V, som är långt ifrån någon seniorbil trots att instegshöjden är bekväm. En 1,6-liters dieselmotor på 120 hp är alternativet till den 1,5-liters bensinmotor på 130 hp som finns i testbilen. Alternativet till testbilens manuella låda är en CVT-automatlåda.
Trots manuell växellåda har bilen automatisk broms på lutande underlag. Till skillnad från det vanliga ska man själv trycka på en knapp för att aktivera den funktionen, men den är sedan aktiv så länge man vill eller tills man stannar bilen nästa gång.
När man sitter bakom ratten har man allt man behöver nära till hands. Sjutumsskärmen i testbilen innehåller underhållningen, kommunikationen och navigationen. Telefonen kan kopplas till Smart Link-systemet om man vill det.
Krånglig volymkontroll
Fortfarande är pekskärmens layout och funktioner lite råddigare än medeltalet, och att ersätta audioanläggningens volymknapp med en digital skala på pekskärmens ena sida är egentligen dumt. Det blir aldrig lika exakt och är alltid långsammare att justera.
En av hemligheterna med de stora innerutrymmena är den centralt placerade bränsletanken som är platt och ligger under framsätena. Den lösningen gör att baksäteskonfigurationen är mycket utrymmesbesparande och kan skapa ett plant golv med en lastlängd på 1845 mm.
Fyra vuxna sitter bekvämt i bilen, och stora glasytor gör att man aldrig känner sig instängd. Bagageutrymmet och det lättfällda baksätet bidrar till flexibiliteten. Även om man har en barnstol på den smalare delen av baksätet borde man lätt få in till exempel en cykel vid sidan av.
470 liter bagage får man in med baksätena i användning, och maximalt 1 533 liter med sätena fällda.
Fakta
Honda HR-V 1,5 i-VTEC MT
Pris: 25.390,29 €
Slagvolym: 1 498 cc/4 cyl.
Effekt: 96 kW/130 hp/6 600 rpm
Vridmoment: 155 Nm /4 600 rpm
Topphastighet: 192 km/h
Acceleration 0–100: 10,2 sek
Snittförbrukning: 5,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 130 g/km
Bränsletank: 50 liter
Bagageutrymme: 470-1 533 liter
Mått (L/B/H): 4 294/1 772/1 605 mm
Vikt: 1 241 kg
PLUS
Smart utrymmesanvändning, lätthanterad.
MINUS
Radions volymjustering digital, sikten snett bakåt begränsad.