Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Mat & dryck
    • Resor
    • Mode
    • Trafik & motor
    • Hobby
    • Boende
    • Vin & öl

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Pernilla Böckerman har lärt sig att se vilka stjärnor som får pengar för att lägga upp en bild. Själv är hon också på väg att bli en stjärna på sociala medier i Finland. Foto: Cata Portin

    "Det är ganska fejk"

    Sofia Holmlund
    Publicerad: 07.11.2015 08.05 • Uppdaterad: 07.11.2015 19.30

    Ämnesord

    • Sociala medier
    • Instagram
    • Snapchat
    • Youtube
    • Pernilla Böckerman
    • Essena O'Neill

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Tillrättalagt. Arrangerat. Resor, fina kläder, yoga på stranden. Så kan den skeva verkligheten på sociala medier ser ut i dag. Och den aningslösa slukar kulissen med hull och hår.

    Om du inte visste vem Essena O'Neill var tidigare så vet du det troligtvis nu. Hon är tonåringen som "hade sönder" internet den här veckan. Det vill säga hon fick det att koka på sociala medier och på nättidningar. Australiskan stängde ned alla sina konton på sociala medier och grät ut i en video om hur falskt, kommersiellt, ångestframkallande och sexualiserat Instagram är.

    O'Neill gick ut med verkligheten bakom de till synes vackra och avslappnade Instagrambilderna som fick tusentals och åter tusentals gilla-markeringar. Hon avslöjade några "sanningar": som att om en användare med många följare lägger upp en bikinibild så är den i 99 procent av fallen köpt av ett företag. Detsamma gäller om en kopp te figurerar på bilden.

    Finlandssvenska Pernilla Böckerman, 15, har nyligen börjat attrahera större mängder följare på Youtube, Instagram och Snapchat. Precis som Essena O'Neill upplever hon att ju fler följare du får, desto högre sätts ribban. Både av följarna och av dig själv.

    – Jag vill inte bara slänga ut bilder på vad som helst.

    Det resulterar i att hon blir selektiv. Det ska vara kvalitet på bilderna och videorna. Ta senaste helg som exempel:

    – I fredags filmade jag i fyra och en halv timme. Men det såg inte bra ut så jag gjorde om allt på lördag. Det tog två timmar. Samma sak på söndag. Också det tog två timmar. Sedan redigerade jag videon i två och en halv timme. Efter det tar det fyra timmar innan den laddas upp på Youtube. Så kommer första kommentaren: "När kommer det en ny video?" Jag tänker, men räcker det inte? Det tog åtta timmar att göra videon.

    Bakom varje video och varje bild ligger ett hårt och tidskrävande arbete. Samtidigt ska 15-åringen hinna med skola, läxor och träffa vänner. Men hon har inga planer på att sluta. Inte just nu åtminstone.

     

    Foto: Pernilla Böckerman, kollage: Cata Portin

     

    Hur äkta är Instagram?

    – Det är ganska fejk. Jag tycker bilderna inte är så äkta. Man är så happy i bikini och har smink på. Men sådant är inte livet. Flickor eller pojkar live är något helt annat. Inte kan ett liv se ut som det gör på Instagram.

    Nu för tiden kan Böckerman se vilket inlägg som är köpt och vilket som inte är det hos de stora stjärnorna.

    – Det har jag börjat förstå nu när jag själv håller på med kommersiella samarbeten.

    Men det gör troligtvis inte alla "vanliga" finländska tonåringar.

    – En tolvåring kanske tänker wow, fin bild.

    Essena O'Neill, som hade över 700 000 följare, avslöjade att närvaron på sociala medier fick henne att må dåligt. Hon lät bli att äta en dag för att få magen att se platt ut, sprejade sig med brun-utan-sol och lade upp bilder där hon bar sexiga kläder för att få bekräftelse – och pengar. Många av de vågade outfitsen skulle hon aldrig ha burit utanför hemmet. Hon var ändå bara 15 när bilderna togs.

     

    Australiskan Essena O'Neill gråter ut i en video om hur falskt Instagram är. Hon har nu raderat sina konton på sociala medier och startat med ett projekt där hon "avslöjar" branschen.

     

    Pernilla Böckerman är upplever också en press på sitt eget utseende.

    – På Instagram och Youtube spelar jag på mitt eget ansikte. Det är klart man kan vara utan mejk, men det är snyggare att ha smink på sig. Om man är flicka så får man kommentarer om utseendet. Pojkarna kan kommentera en bild och så blir det fullt kaos.

    Pengar och tid

    Vad få anar är att framgången också kan räknas i euro. För det kostar att få till snygga bilder och inspirerande videor.

    – Det har gått massor med pengar. Det var efter att jag började få många följare på Youtube som jag betalade 600 euro för en kamera och 200 euro för en stor studiolampa.

    Men det slutar inte där. Bilder och videor ska editeras på en dyr dator. Hon har också betalat för minneskort och stativ.

    – Jag vill inte bara gå ut på gården framför en buske och ta bilden där utan vill in till stan. Bussresan kostar. Jag instagrammar om att leva hälsosamt och lägger upp fina bilder på mat. Då kanske en frukt kan kosta tio euro.

    Och följarna hungrar ständigt efter mer material.

    – Man får typ panik, "nu har jag inte något att sätta ut på Instagram." Jag är en 15-årig tonåring som fortfarande växer. Det är inte lätt att få en bra bild. Jag kan ta bilder i fyra timmar men ändå inte få till det. Om jag är lite osäker på en bild, då sätter jag inte ut den. Ibland tänker man, "orkar jag på riktigt med det här?"

    Pernilla Böckerman vill ändå göra det klart och tydligt: hon gör det inte för pengarnas skull, utan för att det är "jätte-jätteroligt".

    Pernilla Böckerman hoppas att framtiden finns på Snapchat. Där har hon redan 20 000 följare.

    – På några månader har det vuxit massor. Där behöver man inte tänka på ljus och på hur man ser ut. Allt försvinner ändå efter tjugofyra timmar. Det skulle vara kiva om Snapchat skulle växa ännu mera.

    Hur gör man en bra MyStory på Snapchat? Pernilla berättar i den här videon

    Sofia Holmlund
    Ta kontakt Flera artiklar av Sofia Holmlund

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet