Lotus hittade vägen till Finland
Sedan Colin Chapman grundade bilmärket Lotus på 1950-talet har namnet haft en alldeles speciell klang bland bilintresserade. Sju F1-segrar och drygt 80 GP-vinster senare finns Lotus hela modellpark nu till salu i Finland .
Bilimportören Bassadone Automotive Nordic lanserade för en tid sedan det koreanska bilmärket Ssangyong. När dagens bilnyhet nu heter Lotus är det samma företag som sköter importen. Enligt vd Antti Ruhanen är det Autoverkkokauppa i Helsingfors som har bilarna i hallen, men via nätet kan man köpa Lotus var som helst i landet. Vill man provköra någon av de tre modellerna får man ta sig till bilhallen i Kånala.
– Lotus är ett brand som är världskänt och som alltid väcker känslor, säger Antti Ruhanen, vd för både Bassadone i Finland och Autoverkkokauppa.com.
– Att provköra en Lotus är en upplevelse som man aldrig glömmer, säger han. Några finländare har redan egna erfarenheter av det, eftersom märket tidigare importerats i mindre skala av ett företag i Tammerfors.
Handarbete
En Lotus är fortfarande handtillverkad, och fortfarande förhållandevis dyr. En Lotus Elise går loss på 63 000 i billigaste utförande, men det finns en specialmodell för drygt 91 000. Exige med 3,2 liters V6-motor från Toyota går på 126 000 -133 000 euro och den helt nya Evora 400 med 3,5 liters V6 från Toyota, 400 hästar och maxhastigheten 300 km/h hamnar i prisklassen 170 000 euro.
Det här blir ingen folkbil. Alla modellerna är låga och har plats för två. Också med ett symboliskt baksäte är de i praktiken tvåsitsiga, och man kan till och med beställa bilarna utan det. Då får man mera plats för väskor.
Bassadone är en internationell koncern, och därför kommer man att börja ta in Lotus ungefär samtidigt till Spanien.
– Baltikum blir vårt nästa område, säger Antti Ruhanen.
Sedan starten har Lotus tillverkat drygt 80 000 bilar. Nuvarande tillverkningstakt är 3 000 per år, långt ifrån vad de stora automatiserade fabrikerna presterar. Kungstanken från Chapmans dagar lever kvar: Mera hastighet, mera kraft, mindre vikt och bra bromsar.
– Det här är bilar som kanske främst konkurrerar med Porsches toppmodeller, säger Ruhanen.
Fakta
Lotus
- Fabriken finns i Hethel, England. Ägare är numera malaysiska biltillverkaren Proton.
- Colin Chapman började sin karriär med att bygga specialmodeller av Austin-Seven innan han startade företaget Lotus Engineering.
- Bilmärket Lotus har en lång rad segrar i Formel 1 och GP-tävlingar under åren.
- Lotus Esprit blev känd som Bondbil på 1970-talet.
- 1986 dog Chapman, och märket hade flera olika ägare innan Proton tog över 1997.