Skrotningspremierna fick förlängd tid
Riksdagen har beviljat ytterligare fem miljoner euro till experimentet med skrotningspremier för gamla personbilar.
De första tre miljonerna tog slut redan under sommaren efter knappt två månader, men nu finns det tid fram till nyåret för den som vill få en del av tilläggssumman.
Om de fem miljonerna också tar slut för tidigt betraktas försöket som avslutat i förtid, det finns i praktiken varken tid eller budgetmedel för en ytterligare finansiering inom 2015.
Under mellantiden har man kunat använda skrotningsintyg som delbetalning, med reservation för att besutet om fortsatt finansiering blir negativt. Nu kommer i första hand alla de bilköpen att slutföras.
Den skrotade bilen ska vara minst tio år gammal, och den nya får släppa ut maximalt 120 gram koldioxid per kilometer. Premien har vanligen använts för att köpa en liten, billig och energieffektiv bil. Bland de bilar som köpts med premien som delbetalning är utsläppen i snitt 104 gram per kilometer, jämfört med 128 gram som var genomsnittet 2014.
Skrotningspremien är egentligen ingen utgift för staten, eftersom intäkterna från beskattningen av de nya bilarna tar in mera pengar än den totala premiesumman.