Det ljusnar för Segway i Finland
Du har kanske testat den på semestern i utlandet eller på någon mässa. Persontransportören Segway PT har existerat i 15 år, men än så länge får man inte köra den på allmän väg i Finland. Ett lagförslag ska nu få ut den i trafiken.
– Jag var den första som hade en Segway i Finland, eventuellt i Europa, säger Sebastian Koreneff. Eftersom han var i parkeringsbranschen hade han ett stort distrikt under markytan i centrala Helsingfors att täcka dagligen, och fordonet fyllde faktiskt ett konkret behov.
Kurs behövdes
– När jag importerade min Segway måste jag först delta i en ganska omfattande och obligatorisk kurs för att lära mig hantera den. Efteråt var det ganska lätt att få kontakt med folk när de såg vad jag körde. Det är ett fordon som genast framkallar både sympati, nyfikenhet och intresse, säger Sebastian Koreneff.
De senaste fem åren har han inte använt sin Segway, men om det blir lagligt att köra i trafiken med den ska han skaffa ett nytt batteri, ladda det och ta den i bruk igen, säger han.
– Det var ett roligt fordon med många fördelar. Det hade ju inga andra nackdelar än att man inte fick ta ut det i trafiken, säger han.
– Nu när det ser ut att bli lagligt med små och lite udda fordon har jag två söner som ligger på mig för att få en sparkcykel och en skateboard med elmotor, säger Koreneff.
Med en Segway kan man komma upp i en hastighet av 20 km/h, och räckvidden är optimalt knappt 40 kilometer. I Finland finns knappt 530 exemplar av Segway PT. Priset är omkring 8 000 euro för den vanligaste modellen.
Polisen testade
Polisen i Esbo hörde till dem som testade Segway redan för sju år sedan.
– Det handlade om ett ganska småskaligt test, mest på torg och andra slutna områden i samband med publikevenemang, säger kommissarie Ilkka Kantola.
Han tror att lagförslaget kommer att godkännas, inte minst för att det kan tänkas minska antalet bilar i stadstrafiken vilket i sin tur leder till mindre utsläpp. Han är däremot inte odelat positiv.
– När ett barn lär sig cykla räcker kompetensen livet ut. När en vuxen försöker lära sig hantera en Segway är det något helt annat. Det är lätt att köra på jämn väg, men ger man sig ut på samma rutter som cyklar eller fotgängare kommer det förr eller senare ett läge när man inte hinner eller kan reagera rätt. Mest befarar jag kollisioner med oskyddade fotgängare.
Han påpekar att en vanlig cykel borde vara helt säker, men att det händer olyckor med dem också.
– Elstödda cyklar har redan blivit vanliga. De ska egentligen inte klara mer än 25 km/h, men det går att peta på allt som heter elektronik, säger han.
Fem år i Sverige
Sedan 2010 har Segway klassats som cyklar och fått köras lagligt på Sveriges gator och torg. Innan dess fick man bara köra på privat område, och med godkänd mopedhjälm. Nu betraktas den på samma sätt som elcykel och elrullstol. Hjälmtvånget är kvar för alla under 15 år. Åland klassade Segway som cykel 2012.
I Norge blev persontransportörerna lagliga för ett år sedan, och det tog ungefär en månad innan den första föraren stoppades misstänkt för styrstångsfylleri. Det var mitt i Oslo som ögonvittnen reagerat på att mannen vinglade lite hit och dit med sin Segway. Allt handlar om balans, så en allmän svajighet inverkar direkt på framfarten.
En fråga för myndigheterna i Oslo var om fordonet ska klassas som moped eftersom man kan köra i upp till 20 km/h med dem. I till exempel Holland betraktas de som mopeder.
Lagförslaget som kan göra Segway och andra liknande fordon lagliga omfattar en mängd lätta fordon, inklusive barnvagnar med hjälpmotor, skateboard och sparkcyklar med elmotor och många andra udda konstruktioner.
Tekniken i en Segway Personal Transporter bygger på intelligenta sensorer, mekaniska delar och ett styrsystem som håller balansen och gör att man kan åka på två hjul, ungefär som med en cykel fast med hjulen på båda sidorna om fötterna. När man kliver upp på en Segway kommer fem elektrostatiska gyron och två accelerometrar att känna av underlagets lutning och hur man står på maskinen, och det sker 100 gånger per sekund.
Står man på en Segway PT upprätt utan att luta sig åt något håll kommer den att stå stilla och hålla balansen. Lutar man sig framåt, bakåt eller åt sidan kommer tekniken att känna av det direkt och kompensera rörelsen med att åka åt det hållet med den fart man vill. Rätar man upp sig saktar den in och bromsar.
Många finländare har testat en Segway på semestern, för i många länder har de länge varit tillåtna. De lämpar sig inte minst för turistrundturer i städer. Man kan köra kontrollerat i farter upp till 20 km/h, vilket är som att springa med full fart. Segway går omkring 40 km på en laddning. Globalt sett är polisen den största kunden. Drygt 1 600 polisstationer har i genomsnitt fem Segway PT per station.
Segway PT
Fakta
Fordonstypen kallas ”ståhjuling” på svenska.
Uppfinnaren Dean Kamen presenterade Segway PT som ”världens första självbalanserande fordon” när han presenterade den 2001. För att åka framåt eller bakåt lutar man sig åt samma håll. För att svänga lutar man sig och styrstången åt det håll man vill svänga.
Det fungerar på samma sätt som människans balanssinne. Lutar man sig framåt kommer man vanligen inte att ramla, eftersom vätska i innerörat rör sig beroende på gravitationen och meddelar hjärnan att det är dags att sätta fram en fot. Ytterligare lutning kräver att den andra foten också rör sig. Segway PT gör samma sak, men med hjul.
I samma ögonblick som man kliver på en Segway kommer de fem gyroskopen och de två accelerometrarna att börja justera balansen 100 gånger per sekund beroende på hur marken lutar och hur man själv lutar. Hela drivsystemet är säkrat med dubbla batterier, gyroskop, datorer och elmotorer.