Legacys arvtagare övertygar
Efter framgångsrika Legacy kommer Subaru Levorg GT. Med ett namn som endast en arbetsgrupp kan älska erbjuder bilen en ovanlig kombination av kombikaross, fyrhjulsdrift, bensinturbo och automatlåda. "Sportig familjekombi" är tillverkarens klassificering.
Under skalet är Subaru Levorg GT på många punkter identisk med den två år gamla prestandavagnen WRX STI. Motor och chassi har naturligtvis trimmats lite annorlunda och sedankarossen har töjts ut till en femdörrars kombi, men det här är faktiskt en bil som man kan ta ut svängarna med på en asfaltbana om man vill. Med 1,6 liters motor blir det inga banrekord. Ändå är bilen inspirerande och lätthanterad både i vardagstrafik och mellan chikanerna.
Levorg är i praktiken svår att få understyrd och karossen kränger minimalt. Fjädringen är inte lika hård som i en WRX, men tillräckligt hård för att skilja sig från rätt många andra familjebilar.
Robust charm
Exteriört har bilen många attribut som av tradition brukar kallas "sportiga", och det ska genast sägas att luftintaget på motorhuven inte är enbart dekoration. Det behövs för turbons kylare.
Förarplatsen är snygg men aningen spartansk. Medan Outback har uppgraderats interiört följer Levorg mest det klassiska Subarureceptet "plastigt och robust". Man sitter ganska lågt i framstolarna som stöder lagom mycket på båda sidor. Positivt är att sidostolparna genomgående är rätt tunna, vilket gör att man har god sikt åt alla håll. Designen följer klassiska recept för sportighet. Taklinjen sjunker bakåt, det finns spoilers både fram och bak, skärmbreddarna är dominerande och hjulen är i standardutförande 17 eller 18 tum.
Ser åt alla håll
Säkerhetselektroniken är ett omfattande paket med autobroms, skyltigenkänning och adaptiv farthållare. Subarus Eyesight-system har kompletterats och känner nu av fordon och fotgängare som passerar bakom bilen när man backar ut från en parkeringsruta. Föraren varnas med både ljud- och ljussignaler i ett mycket tidigt skede.
Levorg GT är inte det första valet för den som ofta sitter i baksätet. Ordinärt benutrymme och inte extremt högt i tak, men i bagageutrymmet finns plats för 520 liter. Med ryggstödet fällt får man en helt plan yta.
En Levorg är en ganska naturlig nybil för den som trivts med en Legacy, men man siktar också mot nya kundgrupper. En sportig familjebil i mellanklassen kommer automatiskt att kokurrera med VW Golf, Volvo V60 och många andra.
Levorg är ett namn som officiellt härleds från beteckningen LEgacy ReVOlution TouRinG, men det är så långsökt att det måste vara en efterkonstruktion.
Motorns kraft överförs till alla fyra hjulen genom den steglösa automatlådan som för effektens skull har fått syntetiska växlingsintervaller inprogrammerade. I den här nya versionen har man sex låsta växlingslägen som känns realistiska.
Under en längre provkörning på bra och dålig asfalt och vissa grusvägspartier visade det sig att bilen är överraskande tyst på insidan. Fyrhjulsdriften gär att Levorg uppför sig städat och utan överraskningar i kurvor. Styrningen känns aningen stum i mittläget, men är fullkomligt logisk. Okänsligheten i rattläget rakt fram är nästan en regel i dagens familjebilar i den hör prisklassen, och man vänjer sig naturligtvis på ett par dagar.
För konsumenten är det lätt att välja motor eftersom endast den nya bensindrivna boxerfyran på 1,6 liter tas in till Finland. Tack vare turbotekniken är alla värden bättre än i den gamla motorn på 2,5 liter. Trots en ökad bränsleeffektivitet är Subaru Levorg fortfarande lite för smutsig. Omkroing 160 gram koldioxid per kilometer är inget ovanligt ute på vägarna i landet, men för en helt ny bil är det onödigt högt. Med tanke på bilskatten är det också en siffra som kommer att kosta.
Subaru Levorg har nyss börjat säljas i Finland.