Astra är Opels framgångsmodell
Nya Opel Astra är det viktigaste som hänt Opel på länge. Med tillräckligt låga utsläpp kan den innebära en revansch inom hyr- och tjänstebilsförsäljningen. Med generös utrustning och modern design kan den sannolikt locka nya privatkunder.
Tvärt emot alla vedertagna trender går Opel nu ut med en modell som är kortare, smalare och lägre än sin föregångare. Målet var att göra bilen utrymmeseffektiv, bränslesnål och lätt. Teknikerstaben som berättar om modellen talar om en bil som gått på gym, och det är inget skämt.
En del av trollkonsten är att innerutrymmena samtidigt är större. Det märks inte minst i baksätet. Två personer på drygt 190 centimeter lätt kan placeras efter varandra i bilen. Enda nackdelen är att själva insteget inte är alldeles bekvämt för den som är lite längre.
200 kilo lättare
Plattformen är en utveckling av den som också Saab använde för 9-3. Den förbättrade versionen tillsammans med karossen står nu för mer än 100 kilo i inbesparad vikt. Beroende på modellvariant är nya Astra upp till 200 kg lättare än föregångaren. Med tanke på bilens storlek är det här en ansenlig procent, och det påverkar helheten rätt kännbart. Tyngdpunkten har sjunkit ett par centimeter närmare asfalten, med allt det innebär av bättre köregenskaper och balans.
Förutom styrningen och fjädringen är också motorerna nya. Skattemässigt intressant blir den trecylindriga enlitersmotorn på 105 hästar med den turbo som tillverkaren redan testat i andra modeller. Det här är en motor som i högsta grad ligger i tiden, och vars största motstånd finns inne i huvudet på den som inte provkört den.
En liter räcker
Vi upplever en transportsträcka med fullsatt bil, uppskattningsvis närmare 400 kilo fördelat på fyra fullvuxna män. Förutom det karakteristiska accelerationsljudet från tre hårt pressade cylindrar är det inget som antyder att motorn har en cylindervolym som en mjölkkartong.
Vi testkör också en fyrcylindrig 1,4-litersmotor med turbo och 145 hästkrafter, sannolikt fortfarande den mest sålda i Finland, innan vi byter till en 1,6 liters dieselturbo med 136 hästar. De båda bilarna är överraskande jämförbara, förutom att dieseln naturligtvis inte behöver så många växlingar i det omväxlande landskapet.
Ovanligt smart belysning
Bland de allra viktigaste tekniska nyheterna hittar vi sent på kvällen det intelligenta körljusprogrammet som sköter avbländningen automatiskt. Ledtekniken möjliggör ett extra smart system som bara bländar av exakt där det behövs för att behålla så mycket belysning som möjligt.
Vägrenarna är klart upplysta, och om man möter eller kör bakom en annan bil bländas ljuset framåt bara av i exakt den sektor som skulle störa den. Som helhet känns det som att köra med fjärrljus hela tiden, fast utan att blända någon annan.
Ungdomlig design
Designen är långt från tidigare Astror. Linjerna är rakare och formerna tydligare Med ett enkelt knep har man fått takets bakkant att hänga löst ovanför bakluckan, vilket förvirrar ögat på ett positivt sätt.
Insidan är moderniserad och det som kunde ha blivit ett gytter av små knappar är i stället en logiskt indelad helhet med olika våningar för körfunktioner, klimat och multimedia. Två skärmar visar resten av den nödvändiga informationen, den närmare av dem är pekskärm och innehåller bland annat den intuitiva och lättjobbade navigationen.
Totalt har Opel sedan 1936 sålt 24 miljoner Astra och Kadett. Modellen svarar för en femtedel av Opels hela försäljning. Också i Finland har modellen varit en storsäljare innan den utgångna modellen rent skattemässigt började lida av för höga utsläpp. Nu är också den biten fixad.
Fakta
Opel Astra 1,0 Turbo Ecoflex
Pris: Från 21 264 euro
Slagvolym: 999 cc/3 cyl.
Effekt: 77 kW/105 hp/5 500 rpm
Vridmoment: 170 Nm/1 800-4 250 rpm
Topphastighet: 200 km/h
Acceleration: 11,2 sek.
Snittförbrukning: 5,1-5,2 l/100 km
CO2-utsläpp: 99-102 g/km
Bränsletank: 48 l
Bagageutrymme: 370-1 210 liter
Mått (L/B/H): 4 370/2 042/1 485 mm
Vikt: 1 263 kg
PLUS
Design, motorer, utrymmen
MINUS
Insteg till baksätet