Här är vagnen som leder dig
Vid portarna som leder in till matbutiken Hertta i Hertonäs står en rad med blåa shoppingvagnar invid lika många batteriladdare. Att vi står och tittar på en framtida succéprodukt är Petteri Heiman övertygad om.
Alla har vi väl någon gång stått där, i butiken i eftermiddagsrusningen, med shoppingvagnen i ena handen och telefonen i den andra. Den bättre hälften har skickat dagens inköpslista som sms men skärmen går om och om igen i viloläge medan man botaniserar bland produkterna. Lägg till ett trött, skrikande barn i ekvationen och mungiporna börjar dras nedåt även hos de mest positiva bland oss. För Petteri Heiman, som i dag är vd på företaget Smartcart, slutade en sådan jongleringsövning i början av januari 2014 med att hans telefon trillade i golvet och gick sönder. Men efter den första vågen av ilska över den förstörda telefonen började han tänka i nya banor. Han började fundera på varför det inte existerar shoppingvagnar med fasta displayer som visar inköpslistan utan att man behöver kämpa med knapplås eller vilolägen.
- En smart shoppingkärra med inbyggd pekplatta.
- Pekplattan visar bland annat inköpslistor, recept, erbjudanden samt riktad reklam. Den gör det också lättare att hitta produkterna i butiken.
- Företaget Smartcart är finländskt med kontor i Helsingfors. Själva shoppingvagnen kommer från Spanien och pekplattan är monterad i Kina enligt Smartcarts specifikationer. Mjukvaran däremot är utvecklad av finländare och ställningen med vilken plattan monteras fast i kärran och den automatiska laddningsstationen är utvecklad och tillverkad i Finland.
- Företaget satsar på tillväxt under nästa år och tillsammans med bland annat Tekes strävar man efter till att göra Smartcart till en exportprodukt.
Så föddes idén till Smartcart, den smarta shoppingvagnen, vars prototyp redan används i fyra K-Supermarketar i huvudstadsregionen. Heiman har kommit för att demonstrera konceptet och berätta om framtidsplanerna till K-Supermarket Hertta i Hertonäs i Helsingfors.
Ett nytt reklammedium
När vi går in genom portarna blir det liv i 7-tumspekplattan som är monterad i mitten på shoppingvagnens handtag. Plattan spelar upp en kort reklamvideo för Valios grynost som efterföljs av en motsvarande för Becels matfett. Senast när vi går in mellan kexhyllorna och får se en reklamsnutt för Fazers chokladkex börjar man förstå vad det hela handlar om: positionsbaserad reklam.
– Pekplattan innehåller vår egen mjukvara som körs med operativsystemet Android. Den använder en kombination av gps, trådlösa wlan-nätverk och en tillämpning av teknologin Bluetooth Smart för att positionera de enskilda shoppingvagnarna, förklarar Heiman.
I det här fallet fungerar Bluetooth Smart så att sändare inbyggda i butikshyllorna skickar ut en signal om sortimentet i hyllan. Pekplattan i vagnen läser av signalerna och registrerar vilken sändare som är närmast. På det sättet vet pekplattan när det är lägligast att visa reklam till exempel för chokladkex.
– All reklam är lagrad lokalt på pekplattan men materialet kan uppdateras trådlöst när vagnen står parkerad. Det här gör det möjligt för köpmännen att snabbt få ut information om nya erbjudanden eller kampanjer till kunderna. Att strömma innehållet till plattorna via 3G eller 4G kunde vara ett alternativ till exempel i Finland men en sådan lösning skulle begränsa exportmöjligheterna. Långt ifrån alla länder har ett utbyggt nät för snabb mobildata.
Gemensam bakgrund
Bakom företaget Smartcart, med kontor på Drumsö i Helsingfors, finns anmärkningsvärt många tidigare Borgåbor. Petteri Heiman själv har vuxit upp i Sannäs och därifrån kommer också företagets ena mjukvarukodare Lars-Mikael Wiksten som distansarbetar från England. Den andra kodaren och delägaren Tobias Hannus kommer från Jackarby liksom delägaren Matias Henkola, som fortfarande bor i Borgå, och är mer allmänt känd från billeasingföretaget Secto. Den tidigare Vessöbon Joonas Rokka, som är professor i digital marknadsföring i Frankrike, sitter också med i Smartcarts rådgivande styrelse.
– Särskilt när man startar upp ett nytt företag lönar det sig att arbeta med människor man känner även utanför jobbet. Uppstartsskedet kräver mycket arbete och man kan inte räkna med arbetsdagar mellan åtta och fyra, säger Heiman.
Och arbetat har man sannerligen gjort. Förutom med de rent tekniska lösningarna har man även varit sysselsatta med förhandlingar tillsammans med varumärkesinnehavare och köpmän. Heiman säger att intresset för Smartcart är stort i båda grupperna och att ett tiotal kända varumärken redan valt att köpa reklamutrymme.
Stor uppdatering
Strikt taget är den nuvarande prototypen av Smartcart "endast" en shoppingvagn som visar riktad reklam. Men eftersom reklamen kommer att vara konceptets ekonomiska ryggrad har det varit ett logiskt val att inleda utvecklingsarbetet i den ändan: För med den tekniska arkitekturen som byggts upp får man stora möjligheter att skapa även annat innehåll. Heiman säger att företaget i månadsskiftet november–december kommer med en stor uppdatering som för Smartcart närmare hans ursprungliga vision om att hjälpa stressade butikskunder. Dessutom rättar man till de tekniska svagheterna i prototypen.
Heiman halar fram en pekplatta och startar programvaran för att visa vad konsumenterna kan vänta sig av den förestående uppdateringen. Visuellt har mjukvaran ännu inte fått sin slutliga form men funktionslogiken är på plats. Här handlar det inte längre om att pekplattan enkelriktat spelar upp reklam för butikskunden utan nu går kommunikationen i båda riktningarna. Via lättbegripliga menyer kan kunden bland annat bläddra bland recept, se bilder på produkterna och även komma åt sin inköpslista. Även en slags navigationsfunktion är under utveckling.
– Den feedback vi fått visar att recept och ett navigationssystem för att hitta olika varor står högst på konsumenternas önskelista. Recepten ingår i nästa version och vi ska också snart skapa en slags navigationslösning. Men eftersom till exempel en K-Supermarket har cirka 26 000 olika produkter och alla butiker har olika bottenlösningar kommer Smartcart inte ännu att kunna leda konsumenten direkt till rätt hyllplats, med nog till rätt område i butiken.
På hårdvarusidan medför uppdateringen att pekplattans skärmstorlek ökar från 7 till 10 tum och tiden mellan laddningarna ökar från 14 till 20 timmar.
– Vi har dessutom utvecklat en automatisk laddningsstation för shoppingvagnarna, hittills har butikspersonalen fått koppla vagnarna till en laddare varje kväll. Men hur den här stationen fungerar är tillsvidare hemligt, säger Heiman.
Något för alla
Heiman säger att styrkan i Smartcart-konceptet är att det riktar sig till de tre målgrupperna konsumenter, butiker och varumärkesinnehavare. Alla har något att vinna på den nya shoppingvagnen.
– Många kommer till butiken stressade efter arbetsdagen och har ingen klar bild av vad de ska köpa. I butiken finns otaliga intressanta produkter man inte prövar på eftersom man inte har något recept i tankarna där de kan användas. Smartcart kan hjälpa till att göra köpupplevelsen trevligare genom recept och andra idéer. Att kunderna trivs är också i köpmännens intresse och för varumärkena är det viktigt att synas.
Heiman säger att Smartcart som reklammedium kan utgöra ett viktigt komplement till nät-, print- och tv-reklam. Tv-reklam ser man vanligen när man sitter hemma i soffan men via Smartcart kan till exempel ett mejeri nå fram till konsumenten just då han eller hon står vid mjölkhyllan.
– Undersökningar visar att cirka 70 procent av köpbesluten görs inne i butiken. I detta har man räknat in de fall där man till exempel endast skrivit "mjölk" på inköpslistan men inte specificerat vilken typs mjölk eller varumärke man ska köpa.
Heiman säger att han efter intervjun ska träffa en grafiker för att diskutera de visuella lösningarna i Smartcarts nya mjukvaruversion. Ledordet är att programmet ska vara lätt att använda.
– Allt från barn till äldre personer, som kanske inte är så bevandrade när det gäller pekplattor, ska kunna använda Smartcart. Men man ska inte generalisera. Köpmannen på K-Supermarket Mustapekka, där vi också har våra vagnar, berättade om en dam i 75-årsåldern som ville veta hur man ska bära sig åt för att komma ut på internet med Smartcart-pekplattan.