Var fjärde bil har farliga däck
Bilarna körs med allt sämre sommardäck. Under däckrazziorna runt om i landet förra veckan granskades däcken på 2 224 person- och skåpbilar. Enligt Bildäckförbundets uppföljning hade en av fyra bilar däck med för litet spårdjup, fel lufttryck eller av fel typ.
Nu är det 18 procent av bilarna som har utslitna däck med ett spårdjup på bara 0-2 mm. I fjol var det 12,2 procent.
– Det svåra ekonomiska läget avspeglar sig direkt på bildäckens kondition, Många drar sig i det längsta för att investera i nya däck, och vi får hoppas att det inte är på bekostnad av säkerheten, säger kampanjchefen Risto Keskiruokanen på Bildäckförbundet.
Fakta om bildäcken samlades in vid razziorna i Helsingfors, Jyväskylä, Björneborg och Kuopio för en vecka sedan. Jämförelsematerialet var de drygt 2 500 bilar som granskades på samma orter för ett år sedan.
Bättre koll på lufttrycket
Jämfört med i fjol var det färre bilister som slarvat med att kolla däckens lufttryck. Bara drygt fem procent av bilarna hade däck med en tryckskillnad på 0,5 bar eller mera, mot nästan nio procent i fjol. Lufttrycket inverkar avgörande på bilens stabilitet och köregenskaper, men också på bränsleförbrukningen och livslängden på däcken.
För ett år sedan blev det obligatoriskt med däcktrycksvarnare i nya bilar, och det har redan börjat påverka statistiken.
Färre vinterdäck
I år var det bara 4,4 procent av bilarna som kördes med vinter- eller friktionsdäck under höstrazzian. Det är den lägsta procenten någonsin, och visar att informationen gått fram. Enligt alla regntester i nordiska förhållanden är ett friktionsdäck så gott som odugligt på våt asfalt.
Regnväder under hösten ställer hårda krav på bildäcken, men lika viktigt är det att byta till vintrerdäck innan den första vinterhalkan slår till, betonar Keskiruokanen.