Tucson fick sitt namn tillbaka
Först hade vi Hyundai Tucson, sedan kom den krypterade ersättaren ix35. Nu går den koreanska tillverkaren tillbaka till ursprungsnamnet, kanske för att betona släktskapet med storebror Santa Fe.
Hyundai Tucson lägger sig lite snett i ett omtyckt segment. Man får in lika mycket bagage som i en kombi, men bilen ser ändå inte ut som någon laståsna. Komforten är riktigt bra och den lite högre sittpositionen ger bra sikt runtom.
I crossoverklassen är Tucson ett lite förmånligare alternativ som erbjuder i princip alla finesser som krävs. När det gäller känsla och utseende på insidan har bilen fortfarande en bit kvar till de dyrare konkurrenterna i samma storleksklass. Reglage och knappar är ändå mindre plastiga än förr och inredningen verkar mera högklassig än i ix35. Mittkonsolen är mera dominerande och åttatumsskärmen är pedagogisk och lättjobbad. De ventilerade framstolarna ger lite extra lyx. Stolarna är i övrigt bekväma med tillräckligt lårstöd, och det är enkelt att snabbt ställa in rätt körställning med de elektriska reglagen som använder sig av samma standardlogik som nästan alla bilmärken valt.
Större och vackrare
Tucson har vuxit en aning åt alla håll jämfört med den utgående modellen. De större innermåtten ger lite rymligare kupé och bättre benutrymme i baksätet. Bagageutrymmet är lättlastat och sväljer föremål med en meters bredd. 513 liter är totalvolymen med baksätet i bruk. Fäller man baksätet får man in nästan 1 000 liter till.
På utsidan ser designspråket renare ut. Linjerna är mera bestämda och lite mera längd ger den balans som tidigare saknats i profilen. Slutresultatet är en större bil som ser smäckrare ut.
Den stora sexkantiga kromgrillen känns igen från Santa Fe och de nya led-strålkastarna fortsätter runt framhörnen längs karossen.
Tyst och säkert
Bilen är komfortbetonad och går både tyst och mjukt oavsett trafikmiljö och underlag. Vid behov klarar den mera dramatiska kurvtagningar utan att kränga i böjarna, men det är kanske inte för körkänslan man i första hand väljer just den här bilen.
Försöker du att byta fil när en bil finns i döda vinkeln får du en varningssignal, och om du håller på att glida över i mötande fil rycker det till i ratten när bilen själv kompenserar och återför dig till ordningen. Det känns som ett fel i styrningen eller hjulinställningen, men kan rädda liv om det gäller. Funktionen kan stängas av, men det lär inte vara en god idé.
Autobromsen är en annan nyhet som Hyundai först lanserar i Tucson. Den ska kunna känna igen människor i upp till 70 kilometer i timmen och reagera på bilar i upp till 180. Den hindrar dessutom oavsiktliga filbyten och varnar för bilar som befinner sig i den döda vinkeln. En annan säkerhetsdetalj är att motorhuvens bakkant skjuts upp sex centimeter för att minka skador vid krock med oskyddade trafikanter.
Bortsett från den modifierade och mera effektiva motorn är Hyundai Tucson en helt annan bil än ix35. Delvis har Hyundai närmat sig de dyrare konkurrenterna, men när det gäller personligheten finns det mera att göra.
Testbilen är en automatväxlad bensinversion med fyrhjulsdrift och 177 hästkrafter. Vridmomentet hör till det som har förbättrats, och styrservon ger tillräcklig respons trots att en del av den elektriska känslan finns kvar.
Fakta
HYUNDAI TUCSON 4WD 1,6 T-GDI
Pris: Från 37 990 €
Motor: fyrcylindrig bensinmotor.
Slagvolym: 1 591 cc
Effekt: 130 kW/177 hp/5 500 rpm
Vridmoment: 265 Nm/1 500-4 500 rpm
Topphastighet: 201 km/h
Acceleration 0–100: 9,1 sek.
Snittförbrukning: 7,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 177 g/km
Bränsletank: 62 liter
Bagageutrymme: 513-1 503 liter
Mått (L/B/H): 4 475/1 850/1 650
Vikt: 1609 kg
Dragvikt: 750/1 600 kg
PLUS
Utrymmen, aktiv säkerhet, design
MINUS
Utsläpp och bränsleförbrukning