Framtidens formgivare förenar fantasi och funktion
Stolar och skålar, rotting och keramik. Aino Michelsen är formgivaren som vill arbeta med alla material och i alla former. Hennes alster finns med på höstens Habitare som öppnar om knappt två veckor.
Em som i lillasyster på vietnamesiska och namnet på rottingstolen som Aino Michelsen har formgett. Den finns ännu inte i produktion i större skala men Michelsen hör till den nya generationen formgivare med framtiden framför sig. Hon ingår i den exklusiva skaran på sju unga designers som tar plats i gruppen Talentshop på årets inredningsmässa Habitare.
Talentshop, talangbutiken är ett nytt element på mässans mest inspirerande sektion, Ahead, som skildrar och ställer ut design och form som är i antågande, som snuddar vid projekt som står i beråd att bli upptagna som alster i produktion.
Aino Michelsen, 26, är klar med utbildningen som möbeldesigner från formgivarinstitutet i Lahtis men flyttade för någon vecka sedan till Köpenhamn för att ta en magister vid Royal Academy of Fine Arts.
– Men nej, jag talar inte danska trots det danskklingande efternamnet. Min farfar kommer från Danmark, säger hon.
Hyllning till hantverk
Michelsen räknar med att studierna i Köpenhamn tar ytterligare två år, och hon planerar att fortsätta frilansa inom formgivning på samma sätt som hon gjorde under studietiden.
Två av hennes stolar, Em och Mai är tecken på tydlig inspiration i Asien och förklaringen är att hon fick praktikplats hos ett finländskt designföretag som verkar i Ho Chi Minh city, det vill säga tidigare Saigon.
Där hade hon en unik möjlighet att följa med hela processen i tillverkningen av traditionella vietnamesiska rottingmöbler. Stolen Em har en mycket låg sits precis som alla stolar på gatuserveringar i Vietnam, och stolen Mai har sin förebild i hatten Nón Lá som folk bär i Vietnam.
– De är min hyllning till det fina lokala hantverket, säger hon.
Praktiken i Vietnam tog sex månader och resulterade i en passion för den vietnamesiska och asiatiska formgivningen samtidigt som respekten och känslan för nordiskt är stor. Men ber man henne nämna några favoritformgivare är det japanska formgivaren Naoto Fukusawa och spanska Patricia Urquiola som kommer först.
– Båda har en fantastisk förmåga att förena det enkla med det lekfulla, utan att glömma funktionen.
Michelsen arbetar mycket med möbler men annan inredning som armaturer eller keramik är inte heller främmande.
– Genom att arbeta med olika former, varierande funktioner och olika material får man känsla för deras egenskaper och insikter i vad jag kan och vill göra. Alla aspekter på formgivning breddar kunnandet. Och man måste prova sig fram för att hitta rätt.
Talentshop på Habitare visar inte bara hennes vietnamesiska stolar utan också Timjan, en samling keramiska krukor för örtodling och Kolo, en bordslampa i trä. Men stolen Wimble finns inte på Habitare, fast den skulle ha platsat. Den visar att Michelsen gillar mixen av det enkla och det lekfulla. Wimble hämtar inspiration från tennisvärlden och består av ramar i stål och en sits som är gjord av 156 begagnade tennisbollar. Stolen är resultatet av ett samarbete med två studiekompisar, Jaakko Leeve och Jaakko Hyvärinen.
The Block och Trash Cuisine
På samma avdelning för talanger i kvarteret The Block – inredningsmässan söker av allt att döma internationell uppmärksamhet; ingen information går på svenska och praktiskt taget alla rubriker inom Ahead (!) är på engelska – ställer sex andra nya formgivare ut och så finns Protoshop för alster som är just det, prototyper. Genom prototyperna har tio unga formgivare möjlighet att testa intresset för sina produktidéer.
Inom sektorn Ahead, alltså framåt, finns också skrotformgivarna Henrik Enbom och Isa Kukkapuro- Enbom som den här gången har enga- gerat 30 formgivare från hela världen för att medverka i konceptet Trash Cuisine, skrot enligt kök som tema. Här gäller köksattiraljer som är gjorda av köksavfall, kök som är tillverkade av restbitar och som trendsnappare, insekt- och larvköket.
Inom Ahead finns nu även nyheten Signals, signaler som speglar framtida trender som ännu inte går att greppa. Man utgår från den inverkan till exempel en åldrande befolkning och digitaliseringen har på formgivningen.
Sedan många år uppmärksammar Ahead ekologisk design genom en tävling, och i år handlar det om ansvarsfull formgivning. I tävlingen deltar 40 arbeten som anknyter till ekologiska material och enligt fyra teman, inredning i trä, utomhusbelysning, växtpall för nyttoväxter i trädgård eller på balkong och rörlig serveringsvagn. Kurator och enväldig domare är Pro Finlandiamedaljören Simo Heikkilä.
Rotting. Traditionellt vietnamesiskt hantverk i ny nordisk tappning.