Hemmets hjärta allt viktigare
Exklusivt, elegant och skräddarsytt. Accente är köksföretaget för den som kräver lite mer. Köket har en allt viktigare plats i finländska hem, något som syns i vad vi är beredda att satsa på det.
På några årtionden har köksindustrin i Finland tagit stormkliv. I dag har köket för många blivit hemmets hjärta. Förutom att man lagar mat i köket, äter man där, gör läxor, kanske jobbar hemifrån eller bara "hänger" och umgås. Annat var det på åttiotalet då Kit Buch Lund klev in i köksindustrin.
– Då hade det bara gått drygt trettio år sen krigets slut och Finland var lite som ett kökens u-land. Det var ljusår mellan kvaliteten i Sverige och Finland. Hos oss klampade köksindustrin i barnaskorna, köket byggdes upp av spis, diskho och skåp. Valmöjligheter fanns över huvud taget inte, säger Kit.
I dag är köket vårt egentliga vardagsrum. När det är estetiskt och vackert får det gärna synas - allt färre väljer också att ha köket som ett skilt rum med dörr, utan låter det vara öppet. Alla som har ett trivsamt kök vet hur det lätt kan bli då man ordnar fest - i något skede av kvällen hittas de flesta gästerna i köket, där den bästa stämningen är.
Kökens crème de la crème
Ju viktigare köket är, desto mer är vi villiga att investera i det. Framför allt är köket i dag en del av inredningen och får gärna reflektera familjens personlighet. En bra köksplanerare tar sig därför tid att lära känna kunden.
– Man måste vara en människokännare i det här jobbet och våga ställa tillräckligt med frågor för att få in en fot i familjen. Vad är det för människor som använder köket - är de slarviga eller ordentliga, har de mycket fint gammalt porslin, ordnar de ofta stora middagar med många gäster eller äter de mest burkmat? Är det en småbarnsfamilj eller ett singelhushåll?
Det är också viktigt att beakta hur huset de bor i ser ut och inredningen i resten av hemmet.
Inredningsjättarna och budgetaffärerna har sakta fått ge vika för en växande efterfrågan på märken av toppkvalitet. Accente har redan länge sålt det svenska kvalitetsbrändet Tibrokök. Det får nu sällskap av Kungsäter Exklusiv, ett annat svenskt topp-köksbränd.
– Det är ett fint komplement till vårt sortiment. Både stommar och lådor görs i massivt trä med högsta kravnivå på materialen. Du känner kvaliteten då du drar ut kökslådorna och känner doften av riktigt trä. Köksstommar i massivt trä är väldigt ovanligt, det är unikt både i Finland och i Sverige.
Det handlar ändå om mer än bara produktionsfasen av kedjan. För att det ska bli perfekt behövs genuin service och expertis. När planeringen sköts professionellt kan man lita på att man får det man vill ha, också om det är fråga om skräddarsydda speciallösningar.
Det vet Fredrik Fazer som renoverade sitt kök för fem år sedan.
– Vi bor i ett gammalt hus och måste renovera köket på husets villkor. Vi fastnade för Tibroköks gustavianska modell som vi beställde via Accente. Nästan ingen av delarna vi behövde var av standardmått, utan allt beställdes skräddarsytt. Vi är jättenöjda med slutresultatet, berättar Fazer.
Fazers hade en idé om hur de ville att det skulle se ut, men utan planeringshjälpen de fick på Accente hade det inte blivit samma resultat.
– En expert kan förvandla en vag bild som man själv har i sitt huvud till konkreta alternativ. Med designprogram kan man digitalt ta fram simuleringar på det färdiga köket och man fick faktiskt en verkligt bra bild, säger Fazer.
Högre förväntningar
När man investerar lite extra i toppkvalitet förväntar man sig också mer.
– Man har ju inte precis lågställda krav då man betalar mycket. Då ska också kvaliteten vara på en helt annan nivå.
Det här är ju skräddarsydda skåp, med hög hantverkarinsats. Det är kvalitet ända från grunden.
Det är inte bara kunderna som ställer höga krav. Kit kräver mycket av sina leverantörer och samarbetspartners.
– Det är för dyrt att leverera dåliga produkter. Dagens konsumenter förstår att ställa väldigt höga krav både på material, design och service. För att jag ska kunna göra ett bra jobb måste jag kunna lita fullt på mina leverantörer.
Familjeföretaget Miele, som är Accentes största vitvaruleverantör, har ett långt och förtroligt förhållande till Accente, hela 25 år.
– Mieles kvalitet är ju allmänt känd och erkänd och det är underbart att få leverera produkter till sina kunder som man har totalt förtroende för. Förutom att maskinerna håller i årtionden, är Mieles design helt enastående, säger Kit. Hennes egna Miele-maskiner hemma är snart 20 år gamla.
– Det är härligt att de är så hållbara, men jag ser fram emot den dagen, då jag får köpa en ny Miele kombiugn med både varmluft- och ångfunktion. Med ångfunktionen kan man få fantastiska resultat vid all sorts matlagning och bakning.
Samarbetet med Gasum är färskare, men under den tiden har försäljningen av gasspisar av Gasums italienska märke Ilve skjutit i höjden.
– Gasspisarna upplevde en verklig renässans då boomen av matlagningsprogram på teve kom för cirka 5 år sedan. När man sett kändiskockarna laga gourmetmat med vackra gasspisar ville många skaffa en likadan till sig själv, berättar Sari Lilja, ansvarig för Ilve-spisar på Gasum. Exaktare temperaturer, levande låga och lättare att flambera hör till några av orsakerna till att många kockar föredrar gasspisar.
Ett inredningselement
I dag räknar man med att det finns omkring 30 000 gasspisanvändare i Finland. Allt fler vill nu också ha en riktigt maffig spis till sin semesterbostad.
– Till citylägenheterna är gasspisen oftast ”bara” 50-60 centimeter bred, men till fritidshus säljer vi till och med upp till 150 centimeter stora jättespisar. Sommarstugan renoveras med större budget än förut. Där har man ofta bättre tid för matlagning och många väljer också alla möjliga finesser till gasspis, så som gjutjärnsgrill och stekbord.
Men det är inte bara matlagningsentusiaster som vill ha gasspisarna. Gasspisen är en viktig del av inredning för många som väljer den.
– Det har varit roligt att märka att allt fler vågar välja starka färger och som svar på den efterfrågan kommer vi strax att utöka utbudet med en riktigt rivig röd och chockgul, berättar Lilja.
Köksplanerare kallelseyrke
Det var egentligen meningen att Kit skulle bli journalist. Men då familjen När man anlitar en specialist får man precis det man vill ha. Familjen Schaumans nya kök är perfekt för just dem. Det är gjort efter familjens egen personlighet.
Till affären på Museigatan 5 är man alltid välkommen in. Ta en kopp kaffe och bläddra i inredningstidningar för inspiration eller hälsa på butikshunden Voffi, en 9-årig cairnterrier.
skulle bygga hus ritade den matlagningsintresserade Kit köket själv.
– Då vårt hus var färdigt gillade grannarna köket så mycket att de frågade om inte jag kunde planera kök åt dem också. Så tog jag fram mitt rutiga block och började skissa.
Inom loppet av några år hade hon tagit det osäkra men spännande klivet in i världen som företagare.
– Jag kom från ett hem med skådespelare och militärer, det var ingen företagarsläkt och de undrade nog vad det riktigt var jag höll på med då jag berättade om mina planer. Men barnens far var företagare och puffade mig.
Trettio år senare har både företaget och kvinnan bakom det utvecklats. Men samma passion för vackra kök går inte att ta miste på. Det blir extratydligt då hon tar fram sitt fotoalbum med alla köksfavoriterna.
– Här är det första köket jag ritade, till det hus vi byggde i Grankulla. Här är vi på fabriksbesök i Frankrike. Se! Här borrar de små hål som kommer att se ut som gamla maskhål i det färdiga skåpet. En liten men viktig detalj för att de ska se ut som äkta provencalekök. För henne har det aldrig varit fråga bara om försäljningssiffror.
– Det mest värdefulla det här arbetet ger mig är när jag får se en verkligt nöjd kund. Det låter som en kliché, men så är det verkligen.