Lunch med Sold by Patrick Frisk
Fastighetsförmedlaren Patrick Frisk är intresserad av människor. – Om man inte lär känna personerna som söker efter ny bostad så kan man inte heller veta om just det här hemmet kommer att passa deras livsstil, säger han.
-
Läs: Vad som helst av Ferdinand von Schirach, Boris Johnson: The Churchill Factor, Fredrik Eklund: The Sell
-
Lyssna på: Beethoven, Herbie Hancock & New Order
-
Drick: Pimm’s No 1 (blanda med Ginger Ale eller Sprite, is, blodapelsinskivor, jordgubbar, färsk mynta och gurka.)
-
Besök: Venedig på hösten (ljuset är väldigt vackert).
-
Life hack: Dela in livet kring saker du kan påverka och saker du inte kan påverka.
-
Glöm inte att fråga om på en visning: ”Skulle du kunna värdera vårt hem?”
DET VISSTE DU INTE OM PATRICK FRISK - Kommer från familjen Frisk som mellan 1904 och 1977 ägde Björkboda Bruk
-
(Björkboda Lås). År 1977 såldes familjeföretaget till Wärtsiläkoncernen.
-
Vistas ofta ute på familjegården på Kimitoön.
-
Deltog nyss i HSS Champagne-regatta och tog andra plats i sexmetersklassen.
-
Bor i Munksnäs tillsammans med frun Sofia, sonen Albert, 2 år och bonusbarnen Oscar, 11 år och Edward, 8 år.
-
Utbildning: London School of Economics (M.Sc.) och Helsingfors universitet (Pol.kand.)
- Mer om Patrick patrickfrisk.com och facebook.com/soldbypatrickfrisk
– Jag har aldrig sålt det perfekta hemmet. Det är alltid någon detalj som köparen kompromissar om, men man ska kunna visa de möjligheter som bostaden har, säger Patrick Frisk.
När det är visning är han mer intresserad av de potentiella köparna än av att just där och då sälja bostaden.
– Jag frågar alltid dem som kommer på visningen en massa saker. Vad har de tittat på förut? Vad vill de ha och vad behöver de? Jag vill matcha hemmet jag säljer med deras behov. Att sälja en bostad som man vet att köparen inte kommer att trivas i är ju inte en lyckad försäljning.
Att som bostadsköpare följa känslan, är något som Frisk tillämpade på val av studier då han var ung. Hans ledtråd var att följa sin fasters råd, det vill säga plugga det man har passion för, få bra vitsord, och sedan börja jobba med det som intresserar. Så han började med filosofi och fortsatte med sociologi och en politices kandidatexamen vid Helsingfors Universitet.
”Jag är bra på att ta människor”
Länge var Frisk inriktad på en akademisk karriär och eftersom han ville utmana sig själv maximalt bar det av till London School of Economics för en magisterexamen.
– Pappa var nationalekonom och mamma konstnär, så jag har alltid haft en stor passion för kultur och ett intresse för det kommersiella och det var de två sakerna jag försökte kombinera, säger han.
Hans pappa brukade kalla honom för ”Lille direktören” då han var liten. Som så många andra föräldrar hade han drömmar om vad hans lille grabb skulle bli när han blev stor.
Jurist stod högst upp på listan, och när Patrick Frisk var 13 år gammal fick han litteratur för att börja läsa på till antagningsproven i god tid.
Det blev aldrig juridikstudier för den lille direktören lockades av reklam- och konstvärlden.
Efter tiden i London kom han hem till Finland och började jobba med reklam som strategisk planner och det lyser i hans ögon när han berättar om tiden på byrån.
– Vårt motto var: ”nothing is impossible”.
Men efter en tid ville han utmana sig själv och förverkliga sin egna ideér och bytte bana och slutligen bestämde han sig för att bli entreprenör. Firman skulle syssla med design och renoveringar och hålla i allt från design, planering, projektledning till slutförande.
– Ambitionen översteg dock förmågan. Jag lärde mig att sälja en produkt men också vad det innebär att ge ett leveranslöfte. I och med valet att bli entrepenör lärde mig mer än jag någonsin kunnat drömma om. Insikterna jag fick värderar jag högt, berättar han.
Det var bara att resa sig ur dammet, klappa av sig och börja om med tomma händer.
– Under tiden med design- och renoveringsfirman förstod jag också att jag verkligen har så kallade people skills – jag är bra på att ta människor och kan kommunicera med alla, från estniska hantverkare till säljare av stora våningar inne i Helsingfors och den förmågan gör att jag är intresserad av långa kundrelationer.
Om mottot under tiden på reklambyrån var ”nothing is impossible” så blev det nu till ”en gång kund, alltid kund”.
– Det är mitt rykte och alla de värden som skapats under kundrelationen som står på spel om jag misslyckas. Det är långsiktighet som ger kunden det de vill ha. Jag är inte intresserad av att stiga upp som en sol och ned som en pannkaka, säger Frisk med eftertryck.
Det han älskar med sitt jobb i dag är att han får jobba både med business och med människor och via Huom! blir klientelet brett.
Han ser det som att han är AD och projektledare för försäljningen av en bostad och hans uppgift är att det ska uppstå en känsla i magen hos dem som tittar på bostaden. Den där känslan som säger att det här är mitt nya hem.
– Människan är så intressant. När man till sist bestämmer sig för att slå till på en bostad så baserar sig beslutet till 80 procent på en känsla av att här ska jag bo och bara 20 procent är rationellt tänk. Grovt förenklat är det så, säger Frisk.
Som mäklare ska han värna om både köparens och säljarens intressen. Det sitter djupt rotat i finska fastighetsförmedlare – branschen är reglerad och spelreglerna är viktiga. För köpare kan det lätt kännas som om fastighetsförmedlaren står på säljarens sida, men så är det inte.
En mäklare har ju en längre relation med den som säljer en bostad – köparen kommer in först i slutet av processen, så det är inte konstigt att känslan kan uppstå.
– Det är viktigt att lyssna på köpkandidaterna och utröna vilket resultat de vill ha i en offertförhandling. Sedan för man en dialog med säljaren och försöker matcha vad båda parterna behöver för att bli nöjda. Man får aldrig tappa fattningen i den stressade offertsituationen, säger Patrick Frisk.
Stora förändringar i mäklarbranschen
Som mäklare måste man kunna lite om mycket för att kunna nå fram till alla de människor man jobbar med. Han beskriver hur man måste kunna vara lite av en kameleont och klara av att kliva utanför den grupp i samhället man själv tillhör och som definierar en. Att vara ödmjuk, men att också se klart och utan fördomar på människor och deras omständigheter.
Bostadsmäklare är kanske inte lika värderade av alla, som t.ex. jurister, men det oroar inte Patrick Frisk.
– Jag ansvarar för mig själv och min egen verksamhet. Gör man sitt jobb med stor passion och med yrkesskicklighet så ska jobbet värderas oavsett vad det är. När jag utför mitt jobb som mäklare måste det uppfylla mina moraliska värderingar. Om man bara tänker på sig själv så orsakar man problem för sig själv och hela branschen, säger han.
För övrigt tycker att bostadsförmedlingsbranschen genomgår ett brytningsskede just nu.
– Vår bransch upplevde fenomenalt goda tider i decennier ända fram till 2008. Sedan dess har yrkeskåren minskat, den ‘automatiska’ värdestegringen på bostäder minskat och i vissa fall stagnerat helt. Bostäder säljer inte sig själva och efterfrågan på värdet i vår yrkeskårs tjänster har skiftat ifrån att vara sakliga informatörer och representanter till att vara skärpta marknadsförare med övertygande och säljande personligheter. Samtidigt har den mäklardrivna affärsmodellen visat sig vara det bästa receptet för tiderna just nu. Men vad som Frisk menar är än mer påfallande, är kundernas alltmer diversifierade behov och krav på hög standard och lösningar utöver det som producerats hittills. Behoven hos kunderna utvecklas och då är det extremt viktigt att kunna bryta sig ur den sedvanlig diskursen som råder inom branschen just nu, och i stället se framåt och fokusera på att kunna skapa det värde man erbjuder genom till exempel marknadsföring, styling, skräddarsydda tjänster, fastprissatta paket etc.
– Jag ser framemot att vara en drivande kraft i branschens utveckling och vill se vart detta leder, säger han.