Grundstötning ger båten osynliga skador
En sjöman älskar havets våg, men kärleken är inte alltid besvarad. Om segelbåten stött på grund tar Leevene på Drumsö hand om den och gör den säker och sjöduglig igen.
Sett ur ett skadeperspektiv är framför allt våren en riskperiod för alla båtförare. Vattennivån är låg och det kan flyta stora saker i vattnet. En del sjömärken är ännu inte utplacerade, andra kan ha flyttats av isen. Dessutom kanske skepparens kunskaper har rostat under vintermånaderna. Allt det här betyder mera jobb för firmor som Leevene, dit båtägare och försäkringsbolag vänder sig när olyckan varit framme.
1986 grundade Joni Leeve sitt enmansföretag som från start riktade in sig på båtreparationer. Sedan dess har personalen vuxit till drygt tio i Helsingfors, och i fjol öppnades en filial i Åbo. Jori Kaunisto kom till företaget för åtta år sedan och är vd sedan ett och ett halvt år. Han säger att det egentligen inte finns någon lågsäsong i reparationsbranschen.
Upp till 50 fot
– Vi kan ta in upp till sju båtar på maximalt 50 fot i hallarna, och vi har hittills haft jobb året om. Inför midsommar blir det alltid en liten rusch som fortsätter långt in i juli. Hösten är nästa arbetstopp när båtarna dessutom snabbt ska ut ur hallen och tillbaka till kunderna.
– Oftast får vi in segelbåtar som kört på grund. Kölen kan ha en rätt liten synlig skada, men i verkligheten är det de inre skadorna som är allvarliga. Det är enorma krafter som pressar upp bakre kanten av kölen och samtidigt drar ner främre kanten vid en grundstötning. Vill man få båten sjösäker igen måste man se över de bärande konstruktionerna inne i skrovet.
De flesta havererade båtar kan repareras. Att försäkringsbolaget skulle lösa in en båt är relativt ovanligt eftersom glasfiber är ett material som går att reparera utan framtida problem.
Svåra vatten
– Vi har erkänt svåra vatten i Finland, och skadorna blir av en helt annan typ än i till exempel Medelhavet, säger Jori Kaunisto. I sydliga vatten är det ovanligt med grundstötningar, där skadas båtarna oftare vid bryggor. En typskada i Finland förutom kölhaverier är ett trasigt roder som vattenfylls och spricker upp under vintern.
När en båt lyfts upp inne i hallen upptäcker man ofta gamla skador som aldrig åtgärdats, och gäller det sjösäkerhet berättar man på Leevene vad som måste göras.
– Vår princip är att så snabbt som möjligt meddela alla fakta, och ofta anser kunden att det är ett bra tillfälle att fixa saker som länge skjutits upp medan båten ändå är inne. I grunden har vi en bra säkerhetskultur i båtvärlden i Finland. De flesta förstår vikten av att ha en båt som är i skick, och som är rätt utrustad ifall olyckan är framme.
Känsliga saker
Jori Kaunisto medger att en båtreparatör ofta får vara både biktfader och själavårdare.
– Båtar är väldigt personliga saker, och deras säsong är dessutom kort. Om man planerat semestern i detalj och det sedan händer något med båten är det inte bara ett praktiskt problem. Affektionsvärdet är stort och båtens roll i livet kan inte överskattas. Det är nästan ett villkor att man själv är båtmänniska för att kunna sköta det här jobbet, säger han. Man ska veta hur det känns samtidigt som man förhoppningsvis har lösningen på problemet.
Han har själv en bakgrund som tävlingsseglare, och sin gamla båt har han lyft upp på firmans tak som reklamskylt. Den var gjord för tävlingar och för opraktisk att hålla som stugbåt.
Numera görs båtar inte bara i glasfiber. Epoxymaterial har blivit vanligare, men de är egentligen inte svårare att jobba med. Enda skillnaden är att de har längre torkningstid. Tävlingsbåtar kan ha rätt exotiska byggnadssätt, och när en sådan kommer in gäller det att både kontakta varvet om byggnadstekniken och eventuellt att läsa in sig på materialets egenskaper.
– Eftersom vi har plats för större segelbåtar får vi in många av den typen, men vi reparerar allt i glasfiber från vattenjet, kajak och motorbåtar till större motorkryssare, säger han.