Appen kan aldrig ersätta sjökortet
En båtägare har tillgång till många olika elektroniska navigationsverktyg. Det gör att många lämnar de otympliga sjökorten på land. Tyvärr är det oftast de som har minst sjövana som gör det.
Allt fler väljer elektroniska navigationshjälpmedel hellre än det traditionella papperssjökortet. Den regelrätta plottern har de senaste åren fått konkurrens av surfplattornas billiga navigationsappar som dessutom är lätta att uppdatera. Försäkringsbolaget Alandias färska test av populära appar visar ändå att det finns all orsak att ta det lugnt med digitaliseringen av båten.
– Hur kartorna och symbolerna ser ut skiljer sig rejält mellan olika appar och plottrar. Det kan vara förvirrande till sjöss, säger testledaren Denniz Corsman vid Alandia Båtförsäkring i Göteborg.
Att de digitala sjökortens utseende skiljer sig åt beroende på leverantör är inget nytt, så har det varit sedan plotterns intåg på marknaden. Det är ett mindre problem om man har en enda plotter och vänjer sig vid den. På en surfplatta har man ofta flera olika navigationsappar med olika utseende, och då ökar risken för förvirring.
Verkligheten gäller
– Ett faktum är att allt fler båtolyckor sker på grund av att båtföraren håller ögonen på en datorskärm i stället för att se sig omkring. Det säger Dennis Paetau som skrev sitt examensarbete om just det här vid yrkeshögskolan Novia för ett par år sedan. Undersökningen som var beställd av Trafikverket visade tydligt att alltför många litar för mycket på elektroniska hjälpmedel, och dessutom tror blint på det som syns på skärmen. Tyvärr finns det dessutom en tydlig korrelation mellan dålig sjövana och tilltro till elektroniken.
– Plotter eller surfplatta spelar inte så stor roll, om man inte håller koll på den fysiska verkligheten och det gällande sjökortet kan man råka ut för otrevliga olyckor, säger Paetau.
Han har hört om fall när två båtar gått på autopilot längs farledsstrecket, men tyvärr rakt mot varann. Många båtreparationer har blivit nädvändiga för att det lilla krysset på skärmen varit ett helt litet berg som ingen råkat se.
Kärnan i utredningen är i alla fall att man ska använda ögonen, inte lita på att elektroniken gör allt. Att navigera på vatten är inte samma sak som att köra bil enligt navigatorns råd, säger han.
Stjäl uppmärksamheten
– De elektroniska navigationshjälpmedlen pockar på uppmärksamhet precis som smarttelefonerna. Vår skadestatistik talar sitt tydliga språk: Skepparens skärmstirrande är en fara för sjösäkerheten. Det säger Robert Rostedt som är marknadschef på Alandia, ett försäkringsbolag som aktivt profilerat sig inom båtsektorn med att kolla hur tillverkarnas löften håller i praktiken.
Vintern 2014 skapade Alandia svallvågor i båtbranschen sedan man med tydlig adress kritiserat plottrar och digitala sjökort. I år har man testat 10 ledande navigationsappar för surfplattor, i praktiken nästan alla som används i Sverige och Finland. Enligt Rostedt har man fått mera vatten på sin kvarn.
– Användaren erbjuds massor av inställningar som kan förbrylla till sjöss. All information visas dessutom inte i vissa zoomlägen. Samtidigt visar kundundersökningar att allt fler båtägare väljer bort papperssjökortet. I stället förlitar man sig på den elektroniska versionen.
– Sjökortet finns kanske ombord, men används allt mera sällan. Ett problem är att man numera gärna rör sig utanför farlederna och tror att den information om grund som syns på skärmen är korrekt. Man saktar alltså inte ner och håller utkik, som gammalt sjövett påbjuder. I stället kör man i hög fart och tittar på en skärm som visar bristfällig information med hög felmarginal, säger Rostedt.
– Papperssjökortet bör vara det huvudsakliga navigationsverktyget. Att sjökortet är uppdaterat och att du kan läsa det är viktigast, säger Robert Rostedt.