Sharan uppdaterade präktigheten
För sex år sedan kom andra generationen av den präktiga familjebussen VW Sharan. Nu är bilen uppdaterad, men på utsidan har den inte förändrats på något avgörande sätt. Motorerna är snålare och den aktiva säkerheten omfattande.
Hannover
Tillverkar man en stor och rymlig familjetransporterare som bevisligen uppskattas av köparna ska man inte överge ett vinnande koncept. Helt i linje med Volkswagens försiktiga sätt att förnya designen ser den förnyade Sharan ut som den förra versionen och är lika bekväm och lättkörd. Den är dessutom både säkrare och snålare.
Sharan är en bil för stora familjer eller andra gäng som åker tillsammans. Fem till sju personer kan obehindrat krypa in i bilen och sitta där utan att trängas. Modellen har alltid klarat sig bra i sitt segment, som ändå inte svarar för någon enorm volym i Finland.
De bakre stolsraderna kan enkelt fällas ner, och då har man i stället en plan yta för bagaget. Mittraden, det egentliga baksätet, kan justeras i längdriktningen och ryggstödets lutning kan varieras.
Elektronik och säkerhet
Den mest synliga yttre förändringen i 2015 års upplaga är de nya LED-bakljusen, de nydesignade fälgarna och ett par nya färgalternativ. Inne i bilen finns ett nytt infotainmentsystem som stöder både Apple CarPlay och Android Auto. Pekskärmen är antingen 5 eller 6,5 tum beroende på utrustningsnivå.
Största nyheten när det gäller den förnyade Sharan är motorerna, som uppdaterats till helt nya nivåer. Nu är de upp till 15 procent snålare än tidigare. Bensinmotorerna på antingen 150 eller 220 hästkrafter finns inte på importprogrammet till Finland, så vi provkör i stället de två dieselversionerna.
Båda motorerna finns med DSG-automatlåda, den svagare kan man också få med manuell växellåda och 4 Motion-fyrhjulsdrift. Effekten är antingen 150 eller 184 hästkrafter, vilket är en ökning på 10 respektive 7 hästkrafter. Båda motorerna uppfyller utsläppsnormen EU 6. Den svagare motorn med 110 kW (150 hp) och manuell låda förbrukar 5,0 l/100 km vid blandad körning och släpper ut 130g CO2 per kilometer.
DSG-lådan sparar numera bränsle när bilen rullar fram utan gaspådrag. Vid inbromsningar laddas batteriet, och Stopp-Start-funktionen är naturligtvis standardutrustning.
Nytt i Sharan är multikollisionsbromsen som automatiskt bromsar före en eventuell krock. Det bästa är att det ingår i standardutrustningen. På tillvallistan finns Front Assist, som varnar när avståndet till framförvarande bil blir för kort och samtidigt bromsar automatiskt. I det här systemet ingår också City Emergency Brake, som i hastigheter upp till 30 km/h automatiskt bromsar ner till stillastående vid fara.
Filvakt, adaptiv fartkontroll, parkeringsassistent, dödavinkelnvarnare och varnare för korsande trafik när man backar ut ur en parkeringsficka är några hjälpmedel som gör den stora bilen mycket lätthanterad och förtroendeingivande.
Logisk och pigg
Förutom att styrningen är lite stum i mittsektionen och A-pelarna kan skymma sikten i vissa vinklar är det här en bil som i praktiken kör sig själv. Den uppför sig logiskt, känns betydligt mindre än den är när man kör i stadstrafik och erbjuder tysta och vibrationsfria landsvägssträckor. Inte ens den mindre dieseln känns trött vid accelerationer och omkörningar. Vi provkörde båda motorerna med manuell växellåda och märkte att man inte behöver växla ner speciellt ofta när man kom in i tättbebyggda områden med låg hastighet.
Under ett par decennier sedan modellen kom har den sålts i drygt 800 000 exemplar i hela världen, av dem 200 000 med nuvarande design.
Fakta
VW Sharan 2,0 TDI 110 kW
Pris: Slås fast i september
Slagvolym: 1 968 cc, 4 cyl.
Effekt: 110 kW/150 hp/3 500 rpm
Vridmoment: 340 Nm/1 750-3 000 rpm
Topphastighet: 200 km/h
Acceleration 0-100: 10,3 sek.
Snittförbrukning: 5,0 l/100 km
CO2-utsläpp: 130 g/km
Bränsletank: 70 liter
Bagageutrymme: 995-2 430 liter
Mått (L/B/H): 4 854/1 904/1 720 mm
Vikt: 1 772 kg
PLUS
Rymlig, lättkörd familjebuss
MINUS
Lite stum rattkänsla, A-stolpen skymmer snett framåt