Dra upp båten med fjärrkontroll
Aktersnurran blir inte lättare och själv blir man inte yngre med åren. Tvärtom känns den tyngre att dra upp för varje år och knäna och ryggen protesterar. Lösningen kan vara en lätt motordriven båtslip av aluminiumprofiler.
– För drygt tio år sedan köpte vi en tomt i Hitis. Stranden ligger oskyddad ut mot Hangö Västra. Båtarna måste varje natt dras högt upp på land, säger fotograf Kari Sarkkinen.
– Jag började systematiskt leta reda på olika anordningar att dra upp båten på och fann slutligen företagaren Seppo Nurminen, som hade utvecklat en egen konstruktion med skenor av aluminiumprofiler.
Fördelen med konstruktionen var att den var lätt och att den inte rostade såsom de flesta andra på marknaden.
– Den fungerade så bra att min bror ville ha en likadan två år senare. När jag ringde upp Nurminen svarade änkan att maken hade dött strax innan.
Här föddes idén till bröderna Sarkkinens företag som nu tillverkat och sålt över femhundra båtslipar. Kari Sarkkinen har mer eller mindre bytt karriär från fotograf till konstruktör och försäljare av båtslipar. Anordningarna tillverkas i två storlekar: för båtar under 650 kg och för båtar upp till 2,5 ton.
– Vi förhandlade med änkan och tog henne med som delägare. Jag tyckte det var synd att låta en så fin innovation falla i glömska. Problemet var att det saknades ritningar så vi var tvungna att kopiera den slip jag hade köpt.
Bröderna Sarkkinen bestämde sig genast för att anlita underleverantörer och själva stå för produktutveckling och försäljning. I dag går sliparna också till Sverige, Norge och Ryssland.
Lätt att montera
– Vi har vinnlagt oss om att ta fram en produkt som är så enkel att montera att vem som helst klarar jobbet på egen hand. Jag brukar säga att det tar 45 minuter att skruva ihop skenorna och placera kälkarna på dem, om man gör det ensam. Har man en kompis med så brukar det ta en och en halv timme.
HBL:s utsända följde med när Sarkkinen monterade ihop den mindre varianten på Osmo Rekonens sommarstuga i Snappertuna.
Rekonen nöjde sig med en variant med handvinsch, för sin aluminiumbåt med 20 hästars snurra. För lite tyngre båtar föredrar de flesta en elvinsch.
– En elvinsch till den lättare slipen kostar 829 euro och 1 140 till den stora. De kan drivas också med en liten solpanel och ett bilbatteri om man inte har el på stugan. Det finns billigare vinschar men då får man räkna med att köpa en ny varje år. Våra vinschar fungerar till och med under vattnet, intygar, Sarkkinen.
Fördelen med elvinschen är uppenbar när Sarkkinen demonstrerar hur en sådan fungerar. Man kör in båten mellan fyra aluminiumstolpar, som i en liten inhägnad. Båten spänns fast i de två aktra stolparna. Ett tryck på fjärrkontrollen och båten lägger sig till rätta på de två vagnarna, kälkarna, och glider upp på land.
– Man behöver alltså inte stiga ur båten förrän den är uppe på landbacken. Bekvämt och enkelt.
Ren botten
Förutom att båten ligger tryggt hålls bottnen ren. I praktiken behöver man inte ens giftmåla bottnen om båten ständigt tas upp på slipen.
Monteringsanvisningarna är enkla och entydiga. En hylsserie och en skiftnyckel är de enda verktyg som behövs.
Skenorna består av 5 meter eller 2,5 meter långa aluminiumprofiler. Skarven bildar en led som tillåter olika lutning på stranden. Alla bultar och axlar är av syrafast stål.
– Det gäller att veta hur lågt vattnet brukar vara när det är som lägst, när man bestämmer hur långt ut i vattnet rälsen ska gå. Båten måste ju flyta ovanpå kälkarna.
För Osmo Rekonens båt och strand räcker det med tio meter räls, det vill säga fyra 2,5-meters rälspar.
Rälsen är lagd, de två hjulförsedda kälkarna är placerade på den och handvinschen är fästad på en dryg halv timme.
– Om det är strand där isen kommer åt att bryta brukar vi rekommendera att man drar upp rälsen till vintern. Det är en enkel åtgärd.
Priset på den lätta slipen är 2 350 euro och den stora går på 3 950 euro med tio meters räls.