Skoda blev ännu mera Superb
Tredje generationen av Skoda Superb har nästan tio centimeter längre axelavstånd än VW Passat, som är byggd på samma plattform. Vill man ha en riktigt stor kombi kan man alltså sluta söka.
Tegernsee
Skoda Superb har alltid varit känd för sina enorma utrymmen, och den nyaste versionen erbjuder ännu mera. Så pass mycket att det finns många parkeringsrutor som börjar säga stopp. Receptet var att ta VW-gruppens gemensamma MQB-plattform, utnyttja den inbyggda flexibiliteten och dra ut måtten åt alla håll. Eftersom man använder mycket höghållfast stål är vikten ändå 75 kilo lägre jämfört med förra Superb Combi.
Axelavståndet har ökat med 80 millimeter, vilket ger rena limousinutrymmen där bak. Bredden där framme har vuxit med 39 millimeter, men där bak med 69 millimeter. Också takhöjden är rejält tilltagen, enligt Skoda bäst i klassen. Fäller man baksätet får man en plan yta som man i princip kan sova på även om man närmar sig tvåmetersklassen.
Olika karaktär
Vi provkörde en bensin- och en dieselversion, och på grund av det begränsade urvalet blev det från den övre ändan av skalan. Intressant nog uppförde de sig ganska olika. Medan dieseln kändes mest responsiv i Sport-läget med stramare styrning och hårdare fjädring var den motsvarande bensinversionen nästan plågsam att köra i samma läge eftersom DSG-lådan varvade motorn nästan störande högt innan nästa växel lades i. Där kändes Normal-läget som det naturliga med växlingar vid de mera självklara varvtalen. Vill man pyssla med inställningar är Comfort den bästa i stadsmiljö, på snabbare vägar blir det för mjukt.
Fraktar mycket
Det är överflödigt att påpeka att Superb är stor också i bagageutrymmet. I normalläge får man in 660 liter bagage, och ett par vanliga flygväskor ser nästan vilsna ut där bak. Väljer man elassisterad öppning av bakluckan kan man manövrera öppnandet med en fotrörelse under stötfångaren.
Alla motorer utom den minsta bensinmotorn kan kopplas ihop med dubbelkopplingslådan DSG. De har också Dynamic Chassis Control, i praktiken elektroniskt styrda stötdämpare. Det här ger möjlighet till olika köruplevelser, något som i de dyraste modellerna också innehåller en individuell inställningsmöjlighet. Man kan plocka fritt bland de inställningar som normalt är förprogrammerade i Comfort, Normal eller Sport.
Det här är en nyttig funktion, eftersom fjädringen i allt utom Sport av många kan upplevas som onödigt lös och gungande. Det här kan vara ett symptom på att plattformen faktiskt utnyttjats till sina bortre gränser. Fyrhjulsdriften är Haldex 5 och finns till fyra av motorvarianterna.
Bilen trivs i den digitala verkligheten och kan kopplas upp mot vilken läsplatta man än föredrar. Man har en hållare för läsplattan för baksätespassagerarna, i mittkonsolen finns anslutningar för telefonen och datorn och värmen i baksätet kan justeras separat. Det berömda paraplytricket, en hållare för paraplyet inne i bakdörren, har utveklats. Numera är paraplyerna två och finns i framdörrarna. I mittkonsolen finns kylfack och runt om finns olika förvaringsutrymmen för flaskor och annat man kan tänkas behöva.
Sparar bensin
Många kunder har tidigare köpt en Superb med dieselmotor. Eventuellt kommer en del av dem nu att ta en titt på bensinmotorn 1,4 TSI ACT på 150 hästar, som sänker förbrukningen med mer än en halv liter per 100 km tack vare en aktiv cylinderteknik som kopplar bort andra och tredje cylindern när de inte behövs. Systemet styrs automatiskt och fungerar upp till 130 km/h eller tills föraren trampar ner gaspedalen lite häftigare.
Om vi talar om segment ligger Superb i D-segmentet med blicken stadigt på E. Tjänstebils- och taxisektorn borde vara en given målgrupp, även om Skoda inte marknadsfört sig lika aggressivt åt det hållet som vissa av konkurrenterna. De åtta olika motoralternativen ger olika mycket av olika saker, men det finns en för alla behov. Superb Combi presenteras til hösten.
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4X4 DSG
Pris: Från 28 290 (1,4 TSI)
Lanseringsmånad: September
Slagvolym: 1 968 cc/4 cyl.
Effekt: 140 kW/190 hp/3 500-4 000 rpm
Vridmoment: 400 Nm/1 750-3 250 rpm
Topphastighet: 228 km/h
Acceleration 0-100: 7,7 sek.
Snittförbrukning: 4,6 l/100 km
CO2-utsläpp: 120 g
Bagageutrymme: 660-1 950 liter
Mått (L/B/H): 4 856/1 864/1 477 mm
Vikt: 1 635-1 775 kg
PLUS
Utseende, utrymmen, komfort och kvalitetskänsla
MINUS
Svårt hitta lämplig fjädringsinställning