Prisvärd Avensis fick trötta motorer
Toyota Avensis bygger på en grundlösning från 2009 och har nu uppdaterats för sista gången. Den är sminkad på utsidan och insidan och har fått aktiva säkerhetssystem, men motorerna verkar inte riktigt matcha utseendet.
Verbier
När man kör nya Toyota Avensis i extremt kuperad schweizisk terräng förstår man inte riktigt tillverkarens aversion mot turbomotorer. En diesel på 1,6 liter som kan vara helt tillräcklig i platta Finland kräver mycket arbete vid växelspaken för att motorn inte ska protestera när vägen slingrar brant uppåt. Också bensinversionen på 1,8 liter känns lite onödigt sävlig.
Tyst och säker
Den elektriska servostyrningen har ytterligare justerats för att ge bättre körkänsla. För varje ny version blir den bättre, och nu är det roligare än någonsin att köra en Avensis i kurvor. Ljudisoleringen är sällsynt lyckad. Det är inga problem att sitta och småprata i högre hastigheter, och jag anar att bilen kan vara tystast i sin klass. I konkurrens med Årets bil Volkswagen Passat, den rätt jämnstarka Ford Mondeo och uppstickaren Skoda Superb som också förnyas kommer Avensis ändå att ha en del att bevisa.
I Finland rullar drygt 82 000 Avensis av olika årsmodeller. De trogna kunderna har redan beställt ett par hundra exemplar, men för att nå upp till sin målsättning behöver Toyota helt nya kunder, inte minst bland dem som har tjänstebil. Planerna är att nya Avensis ska öka tjänstebilsandelen till 30 procent av försäljningen. Ett tilltalande instegspris är ett bra vapen.
Sista valsen
Senaste version kom för sex år sedan, och många förväntade sig nu en helt ny bil. I stället får köparen en uppfräschad klassiker med nya och bättre stolar, förnyade motorer med lägre förbrukning och en till stora delar ny design.
Karossen är kraftigt ombyggd, men på avstånd avviker den förvånansvärt lite från senaste upplaga. Inne i kupén är allt förenklat, uppstramat och onödigt grått. En 4,2-tumsskärm mellan mätartavlorna kombineras med en åttatumsskärm i mittkonsolen. Grafiken är tydlig och klar. Inredningen är mycket europeisk med nya och snygga material. Stolarna är inte perfekta, korsryggen får inget riktigt stöd och justeringsintervallerna är långa. Både startknappen och reglaget för den elektriska handbromsen är väl dolda snett under rattstången, men det är inget problem när man en gång hittat dem.
BMW-motorer
Dieselmotorerna kommer från BMW. 1.6 liter ger 112 hp och 270 Nm mot en snittförbrukning på 4,1 l/100 km och 108 gram koldioxid per kilometer. Tvålitersvarianten ger 143 hästar och 320 Nm. Om den mindre verkar andfådd i backarna är tvålitersversionen snäppet bättre, men den som är van vid moderna turboladdade motorer har en del att vänja sig vid. Toyota hoppas att de nya kraftkällorna ska öka andelen dieselkunder till 25 procent.
Bensinmotorerna har fått lägre utsläpp och bättre effekt. 1,6-litersversionen med 132 hp är snikversionen, men i praktiken väljer de flesta 1,8-litersmotorn. 142 hästar och 180 Nm behövs i många fall. CVT-lådan har förbättrats men kräver då och så att man använder paddlarna på rattstången för att få känsla i körandet.
Säkerhet och bekvämlighet
Automatbromsen Pre Collision är en av nyheterna inom den aktiva säkerheten. Det är en laser- och kamerastödd funktion som drar ner hastigheten vid risk för sammanstötning från 80 km/h och kan stanna bilen helt i stadshastigheter upp till 30 km/h. Automatisk avbländning, skyltläsning och filvarnare ingår i samma paket. Det här ska räcka för att säkra fem stjärnor i det europeiska krocktestet.
Adaptiv farthållare är en finess som inte finns kvar ens som tillval. Automatlåda till de två dieselmotoralternativen finns inte heller. Orsaken är att det är två funktioner som väldigt få valde till senaste version. Någon hybridversion lär det inte komma på en tid.
Från 25 303 euro får man en prisvärd bil i Passatklassen. Kanske inte den som är mest personlig eller roligast att köra, men en som uppfyller de flesta krav en normal vardagsbilist ställer på sin bil.
Fakta
Toyota Avensis Wagon 1,8 Valvematic
Pris: 28 962 €
Slagvolym: 1 798 cc/4 cyl.
Effekt: 108 kW/147 hp/6 400 rpm
Vridmoment:
Topphastighet: 200 km/h
Acceleration 0-100: 9,7 sek.
Snittförbrukning: 6,1-6,4 l/100 km
CO2-utsläpp: 140-148 g/km
Bränsletank: 60 liter
Bagageutrymme: 543-1 609 liter
Mått (L/B/H): 4 820/1 810/1 480 mm
Vikt: 1 510 kg
Dragvikt: 500-1 500 kg
PLUS
Mycket för pengarna, utrymme, aktiv säkerhet
MINUS
Framstolarna svårjusterade, ingen aktiv farthållare