Sport Tourer lyser upp vardagen
Det är inte bara den flamröda lackeringen som får Renault Clio Sport Tourer att skilja sig från mängden i trafiken. Designen med de dramatiska linjerna och de dolda handtagen till bakdörrarna signalerar allt annat än tråkighet.
Clio Sport Tourer är en liten kombi med överraskande mycket plats där framme. Enda undantaget är utrymmet mellan gas- och bromspedalen som inte lämpar sig för bredare fötter. Med kombinationen 120 hästar, 1,2 liters turbo och 120 grams utsläpp är det här ett piggt paket med plats för både passagerare och lite bagage. Nu är bilen ganska fulladdad med funktioner. Multimediapaketet i pekskärmen innehåller saker som vanligen bara finns i betydligt större och lyxigare bilar.
Fullt utrustad
Den provkörda modellen Sport Tourer TCe 120 säljs enbart med automatlåda i Finland, vilket naturligtvis innebär att den automatiskt har den backstartassistent som nu är standard också i de manuellt växlade modellerna. Farthållare, parkeringsradar och handsfree-nyckelkort är tillval som ytterligare underlättar vardagen.
Stop & start slår av motorn automatiskt när bilen stannats med växeln i friläge. Motorn har en overboost-funktion som optimerar turbon och ger extra effekt vid till exempel omkörningar. Inbromsningar och motorbromsningar alstrar energi som tas tillvara och blir el i batteriet.
Bränsleekonomi
Energy TCe 90 är en trecylindrig bensinturbo på 898 cc som ger tillräcklig effekt för både stadstrafik och landsväg. 90 % av vridmomentets 135 Nm finns till förfogande redan vid 1650 rpm. Förbrukningen anges till 4,5 l / 100 km och CO2-utsläpet är 104 g/km.
Energy dCi 90 är den bästa dieselversionen med förbrukningen3,4 l / 100 km och 90 g CO2 per km. 90 hp och 220 Nm innebär att motorn inte blir stressad i första hand.
Provkörningen gör vi med 120 pigga bensinhästar under huven. Automatlådan har dubbelkoppling och sex lägen och erbjuder det bästa från två världar. Bekvämligheten kombineras med reaktionssnabbhet som en manuellt växlad motor. Trots det sänker man förbrukning och utsläpp med automatlådan jämfört med en manuell. Man kan naturligtvis också växla själv, även om det är sällan någon gör det i vanlig trafik. Renault har placerat en stor del av turbokraften redan tidigt i varvtalen, vilket bidrar till den positiva körupplevelsen.
Digital hastighet
Förarmiljön domineras av pekskärmen och en instrumentbräda där allt finns inom bekvämt räckhåll. Till och med uttagen för externa källor är synliga och lättåtkomliga. Den digitala hastighetsmätaren är en vattendelare, vissa älskar den medan andra hellre skulle ha en konventionell mätare. Nu är det varvräknaren som fyller den ena mätarrundeln, medan tankmätaren ockuperar den andra. Farthållaren och de andra funktionerna på ratten är utformade för att användas utan att man behöver titta på dem. Pekskärmen från Renault är väldigt lyckad och användarvänlig. Backkameran är ett bra tillägg eftersom bakåtsikten är begränsad.
Förarstolen kan justeras 70 mm i höjdläge och är också i övrigt tillräckligt stödande för både lår och korsrygg. Sport Tourers egentliga svaghet är ett trångt baksäte, i synnerhet om framstolarna är skjutna lite längre bakåt. Är man lite längre tar också innertaket emot. Bäst fungerar modellen för två personer som behöver lastutrymme. Nackdelarna är förutom bakåtsikten främst ett ganska högt vägbuller i motorvägsfart på vår grova finländska asfalt.