Hemma hos Dalí i Pargas
Humlor borde egentligen inte kunna flyga. Nordens största Dalímuseum borde egentligen inte finnas i Pargas. Helt i linje med Dalís surrealism finns det ändå där. Ted Wallin har tagit emot besökare och middagsgäster sedan februari i fjol.
Väggbonader, sittmöbler, bord, akvareller, statyer och prydnadsföremål. Allt var konst för Salvador Dalí. Han ägnade sig också åt film, fotografi, mode, teater och författande. Dessutom satte han mycket av sin tid på mat, dryck och meditationer över kvinnans väsen. Få har blivit mer uttolkade än han, men eftersom vi rör oss inom surrealismen är det helt tillåtet att tänka annorlunda. "Den enda skillnaden mellan en galning och mig är att jag inte är galen", som han sade.
– Poängen med konst är ju att den ska diskuteras: Vad ser du när jag ser det här? säger Ted Wallin i Pargas. Han har tittat mycket på Salvador Dalís konst, inte minst för att han äger så mycket av den.
Den som vill se hans samling, eller varför inte äta en surrealistisk tiorättersmiddag med mat ur Dalís kokbok och viner ur hans vinbok, kan besöka Art Bank i Pargas där Wallin driver ett privat museum i den tidigare lanthandelsbyggnaden. Han arrangerar Dalímiddagar för grupper om tio personer och ser till att dukningen och presentationen går i linje med den permanenta Dalíutställningen.
På besök hos konstnären
– Mitt mål med museet är att man ska känna att man kommit hem till konstnären, säger Ted Wallin, som till vardags har en firma för fastighetsskötsel och resten av tiden samlar verk av Dalí.
I museet klär han sig alltid i sin Dalíkavaj dekorerad med samma myror som finns i taket i det inre rummet, och med en del övriga attribut lånade från Dalís verk.
– Jag har samlat Dalí sedan han dog 1989, så egentigen är jag en inkarnation av konstnären, säger Ted Wallin med ett brett grin.
– En av orsakerna till satsningen på ett museum är en stark vilja att ändra på det vardagliga så det blir mera intressant. Ungefär som Dalí gjorde.
– Det närmaste Dalímuseet finns i Berlin, men när jag var där blev jag besviken. Det där kan man göra bättre, tänkte jag, och eftersom det började bli trångt hemma samtidigt som jag fick möjlighet att ta över den här lokalen var det bara att börja på, säger han.
Under öppningsåret 2014 hade Art Bank 3 000 besökare. I år siktar Wallin på 5 000. Den permanenta Dalísamlingen kompletteras med aktuella konstnärer, efter midsommar är det Anna-Liisa Kankaanmäki som står i tur. Stefan Lindfors gigantiska myra som kryper ut ur väggen ovanför ingången till byggnaden kompletteras av flera andra av hans verk i ett av rummen.
Ensamrätt på Dalímöbler
Förutom samlingen av konstverk har Wallin också rätt att sälja Dalís möbler i Norden och Ryssland. Det räckte att fråga, säger han, för ingen annan hade gjort det.
– Jag märkte att tillverkaren designfirman BD Barcelona inte hade någon återförsäljare i Norden, och så kontaktade jag tillverkaren. Sedan var det bara att sälja. Bordet Leda med bronsben sålde han nyligen för 16 300 euro. Bronsstolen med samma namn som hör till kostar 21 000, men väger å andra sidan drygt femtio kilo.
Mae West Lips är en soffdesign som blivit legendarisk, men Ted Wallin avslöjar lite till om den: Erbjuder man den åt någon som gästsäng för övernattning får man aldrig besök av den personen igen. Soffan är gjord att tittas på, inte att sittas i och absolut inte att liggas i.
Soffbordet Xai har tillverkats i tjugo vita och ett svart exemplar av BD Barcelona, och består till största delen av ett uppstoppat lamm med bronsfötter. Det hör till de verk som antagligen delar publiken, men resten av konstverken och möblerna är mera normalt surrealistiska.
Äkta verk tillverkas
– En intressant detalj är att det fortfarande gjuts alldeles äkta Dalíobjekt trots att han har varit död så länge. Det beror på att han sålt så långa licenser att tillverkarna ännu inte hunnit till slutet. Men faktum är att det ändå tillverkas mera förfalskade Dalí än äkta. Är man samlare ska man köpa på auktioner eller gallerier där föremålen är katalogiserade, annars blir man lätt lurad, säger Wallin.
Farligast är litografierna, eftersom Dalí efter en rättegång blev dömd att signera 17 000 blancoark åt en missnöjd köpare. Efter det har förfalskningsvågen aldrig tagit slut, antalet blancoark och färdiga förfalskade verk sköt genast i höjden, säger Wallin.
Det berättas att den produktive Dalí inte ens själv alltid kunde avgöra om ett verk var äkta. En gång hade en kreativ person gjort sin egen Dalí och visat verket för konstnären, som var föga imponerad. "Hur skulle ni själv ha gjort, frågade mannen, och Dalí började arbeta om konstverket. Samtidigt fotograferade mannen konstnären i arbete, och gick därifrån med en dokumenterad Dalípjäs.
Planer på nybygge i Gaudistil
Art Banks övriga utställningar är gratis, men till Dalímuseet betalar man några euro i inträde. Om något år har Art Bank nya lokaler, om Ted Wallins planer på ett helt nytt och Gaudí-inspirerat huskomplex på Köpmannagatan blir verklighet.
– Jag ser det här som det första huset i det nya Pargas, säger han om ritningen som visar rundade former, insvängda terrassglas och lite Guggenheimtänkande i arkitekturen. Sjutton lägenheter och ett gatuplan med affärslokaler ska också finnas inom husets väggar. Ted Wallin är beredd att göra sitt för att Pargas inte slutgiltigt ska somna in.