Mañana vill att vi ska resa medvetet
Malin Sohlman Möller och Lisa Orrenius ska göra världen till en lite renare och rättvisare plats. De gör det genom att förändra resebranschen. Det finns många sätt att semestra på och det går att göra det medvetet.
Lisa Orrenius, som själv har jobbat med biståndsfrågor för FN, säger att turistbranschen omsätter nästan tio procent av hela världens BNP och påverkar därmed enormt många enskilda människor och lokalsamhällen. Den globala turistbranschen växer dessutom hela tiden.
– Vi tror inte att det går att hålla människor från att semestra, men det finns många olika sätt att turista på. Det är här vi kommer in, vi vill hjälpa människor att resa medvetet, säger Malin Sohlman-Möller.
På många håll i världen är stora mängder människor helt beroende av turismen för att försörja sig och sina familjer. Samtidigt bidrar turistbranschen ofta till en belastning för miljön och ett utnyttjande av lokalbefolkningen. Enligt UNWTO (World Tourist Organization) är 70 procent av de anställda inom turistbranschen kvinnor och hälften av dem under 25 år gamla.
En stor del av kvinnorna förtjänar 10–15 procent sämre än sina manliga kolleger med liknande arbetsuppgifter.
Många kvinnor jobbar också gratis inom familjeföretag. Kvinnor blir också exkluderade ur beslutsfattarprocesser och utsatta för sexuellt våld och sexturism.
– Klarar vi av att reformera ens någon ynka procent av turistbranschen har vi förändrat många människors liv. När folk reser vill vi att de ska göra det medvetet, säger Orrenius.
Kriterier för miljö
Sajten Mañana, som såg dagens ljus i mitten av april i år, rekommenderar hotell som uppfyller några specifika kriterier som Orrenius och Sohlman-Möller arbetat fram tillsammans med rådgivare från olika anknytande branscher. En av mentorerna är Eva Malmström-Shivdasani som tillsammans med sin man Sonu Shivdasani är känd för att ha byggt ett av de första ekologiska lyxhotellen i världen. Paret Malmström-Shivdasani är pionjärer inom ekologiskt tänkande och hållbart leverne i hotellbranschen.
– Vi brukar prata om att Mañana står på tre ben. Det självklara är såklart miljöbenet, som många hotell redan jobbar med, men för att få finnas på Mañana måste hotellen anstränga sig långt mycket mer än bara uppmuntra sina gäster att plocka upp handduken efter att ha duschat, säger Sohlman-Möller.
Kriterier för rättvisa
Det andra benet handlar om intern rättvisa som lika löner och anti-diskrimineringsstrategier. Det tredje, och enligt Orrenius och Sohlman-Möller det viktigaste, är en lokal förankring som bidrar till den regionala utvecklingen i området där hotellet finns och som gör att pengarna som turisterna hämtar med sig inte försvinner utomlands. Hotellen ska till exempel betala skatt i det land de verkar i. Mañana är ändå inte bara en sajt som förmedlar eko- och rättvisehotell. En del av företaget kommer att jobba ideellt. Orrenius och Sohlman-Möller vill investera minst 50 procent av intäkterna i hotell som behöver hjälp för att uppnå Mañanas kriterier.
– Målet är att få så många hotell som möjligt att arbeta ekologiskt, rättvist och lokalt och därmed i längden kunna tipsa om dem på vår sajt, säger Orrenius.
Konkurrenskraftigt
På Mañana finns hotell i olika prisklasser från hela världen. Sohlman-Möller säger att folk ofta tror att ekologiskt resande är dyrt, men eftersom Mañana kommer att skippa mellanhänder som bokningssajter och dessutom erbjuda rabatterade priser är de konkurrenskraftiga. Mañanas egna inkomster kommer att bestå av en liten månatlig avgift som hotellen betalar för att få finnas på sajten.
– När man gör en budget för sin semester ska det inte bara handla om ledig tid, utan också om hur man vill resa. Vi vill att man ska kunna möta blicken på personen som städar ens hotellrum och garantera att det varken finns barnarbete eller prostitution i de hotell vi länkar till, säger Sohlman-Möller.
Orrenius och Sohlman-Möller jämför medvetet resande med att köpa ekologiska matprodukter och inte shoppa kläder som är tillverkade i låglönefabriker. En form av medveten konsumtion som blir allt vanligare.
På frågan om det ändå inte alltid är en belastning för miljön att flyga i och med att koldioxidutsläppen är massiva säger Sohlman-Möller att de i längden vill uppmuntra folk att turista i sin närmiljö.
– Men så fort man försöker sig på att göra någonting lite bättre blir man genast granskad till tusen. Vi är medvetna om att flygtrafik inte är speciellt ekologiskt, men om folk ändå vill resa så vill vi hjälpa dem att göra det på hållbarast möjliga sätt.
– Vi vill att det ska vara lika skamligt att fulresa som att strunta i att sopsortera, fyller Orrenius i.