Hierarkisk arbetskultur råder i USA
Många drömmer om ett jobb inom filmbranschen, men konkurrensen är stenhård och den amerikanska arbetskulturen mycket mer hierarkisk än den nordiska organisationsmodellen.
Elin Kvist jobbar som assistent på BBC i Los Angeles. Jobbet är en del av hennes utbildning vid universitetet UCLA där hon studerar filmutveckling och produktion.
Hon började som journalist i Sverige med en examen från Handelshögskolan och siktade på att få jobb på CNN eller New York Times i New York, men eftersom de amerikanska mediehusen helst vill ha praktikanter med engelska som modersmål landade hon på MTV.
– MTV låg mitt på Times Square i New York. Jag kom dit med min knaggliga engelska och kastades in i systemet från dag ett. Det var hemskt.
I Sverige hade Kvist hade jobbat som nyhetschef för Nyheter24 och som reporter för Expressen, nu fick hon jobbet som assistent, längst ner i hierarkin. Hennes arbetsuppgifter gick ut på att servera kaffe åt hiphop-stjärnor och att svara i telefon.
– Att svara i telefon på en arbetsplats i USA borde kräva minst en universitetskurs. När chefen vill prata med någon är det assistentens uppgift att ringa till assistenten till den person som chefen vill nå. Jag fick absolut inte säga mitt namn och det var oerhört viktigt att veta var personerna som skulle tala med varandra låg i hierarkin. Den högst upp lyfter luren sist. Som assistent förutsätts man ha stenkoll på rankningen bland chefer.
Misstag accepteras sällan, Kvist berättar om kolleger som fått häftapparater kastade på sig då de gjort fel. På vänligare ställen har assistenten bara fått gå på momangen.
– Man börjar alltid längst ner. På en av mina arbetsplatser satt det en utexaminerad magister från Yale i receptionen och min förra chef hade gått ut law school, jobbat fem år som advokat, men var tvungen att börja med att dela ut post när hon bytte till filmbranschen.
Tre år och fyra amerikanska arbetsplatser senare säger Kvist att hon inte gillar, men har vant sig vid, den stundvis stela och alltid hierarkiska arbetskulturen. Som assistent på ett företag är man ingen, säger hon. Man är osynlig och det är förbjudet att tala utan att bli tilltalad och ens enda uppgift är att underlätta arbetet för de andra.
– Det gäller att hela tiden veta sin position och inte ens hälsa på de högre cheferna.
Från att ha kokat dubbel cappuccino med precis rätt skummad mjölk till hiphop-artister och tagit hand om Teen mom-stjärnor bytte Kvist arbetsplats och började på den svenskägda reklam- och produktionsbyrån B-Reel.
– Skillnaden mellan den svenska och den amerikanska arbetskulturen var enorm. På B-reel var organisationen platt, under en period satt jag bredvid vd:n. Det skulle aldrig hända i ett amerikanskt bolag! Samtidigt var arbetsdagarna galna, folk jobbade ofta till midnatt.
Efter att ha jobbat med film- och tv-produktion i New York väcktes Kvists intresse för filmvärlden.
– Jag längtade till världens nöjescentrum och sökte in på ett program vid UCLA i Los Angeles och genom det en praktikplats på produktionsbolaget Freemantle.
Film är pengar i första hand
På universitetet fick Kvist fort lära sig att filmbranschen främst handlar om ekonomi och först i andra hand om kreativitet och kultur. Hur en film eller tv-serie blir är ett resultat av massor av målgruppsundersökningar och trendanalyser. Trots att man i medeltal lägger mellan 40–50 miljoner dollar på marknadsföring av storfilmerna går ändå mer än 80 procent av alla filmer på förlust.
– Det är otroligt intressant, men kan också vara frustrerande då produktionsbolaget ibland slopar en kvinnlig eller etnisk karaktär eftersom publiken är ovan vid att se det och vill ha det gamla vanliga, en vit man, i huvudrollen.
På Freemantle i Los Angeles var hierarkierna lika hårda som på MTV i New York, men det fanns ändå en mer avslappnad kalifornisk stämning på kontoret.
– I New York kommer man till jobbet i kostym, i L.A. i leggings och flipflops.
Kvist säger att hon trodde att hon skulle älska New York, men det var först när hon flyttade ner till Los Angeles som hon insåg hur mycket bättre hon mådde i Kalifornien.
– New York älskar och hatar man intensivt hela tiden och det blir tungt i längden. Dessutom finns det en alkoholkultur där som gör att livet där inte är hälsosamt i längden. På en av mina arbetsplatser serverades det vin varje dag klockan fyra och när man träffade folk efter jobbet var det alltid på en drink. L.A. handlar mer om smoothies och grönkål.
Sedan några månader tillbaka jobbar Kvist på BBC:s amerikanska kontor.
Trots de stränga hierarkierna och de långa dagarna säger Kvist att hon älskar att jobba i branschen.
– Förra veckan fick jag avgöra om vi skulle göra en produktion utifrån en bok som årets Oscarsvinnare Graham Moore hade skrivit. Ibland är jag så lycklig här att jag skrattar till högt för mig själv.