Var tredje långtradare stoppas vid östgränsen
Tullen i Vaalimaa kontrollerar i medeltal 250 tunga fordon varje månad. Var tredje får vända hem igen. Resultaten från fordonsgranskningarna hittills i år erbjuder skrämmande läsning.
I januari granskade tullen i Vaalimaa 212 tunga fordon. Av dem fick 73 % reparationsorder, 31 % avvisades tillbaka till Ryssland och 20 % fick dessutom böter.
I februari granskades 278 fordon, varav 70 % fick reparationsorder, 34 % avvisades och 25 % fick böter.
Siffrorna för mars följer samma trend: 238 granskningar, 70 % fick en reparationsorder, 37 % avvisades och 22 % fick dessutom böter.
Den vanligaste orsaken till avvisning, böter eller reparationsorder var att bromsarna var i bristfälligt skick. Oftast hade ett och samma fordon flera brister, till exempel bromsar som är dåliga eller drar snett, eller för stor skillnad mellan bromskraften på olika axlar, oljeläckage i motorn, glapp i styrleder, trasig vindruta, blinkljus eller strålkastare som inte fungerar, last som inte är surrad eller är dåligt surrad. Dessutom avslöjade granskningarna förseelser mot bestämmelserna om kör- och vilotider samt olika metoder att kringgå färdskrivare.
- Det ekonomiska läget i Ryssland börjar redan märkas på fordonens skick, säger tullinspektör Jukka Nokka vid tullen i Vaalimaa.
- Kontrollerna leder ofta till att vi ger reparationsorder och avvisar fordonet tillbaka till Ryssland. Reparationsorderna åtlyds inte alltid. Ofta försöker förarna köra in i Finland på nytt utan att felen har reparerats. I sådana fall stoppas fordonet vid gränsen och kör inte vidare innan reparationerna är gjorda, säger tullinspektör Jani Sironen vid tullen i Vaalimaa.
De sämsta kollas mest
Tullen kontrollerar tunga fordons skick enligt samma modell som polisen och besiktningsmyndigheterna. Fordonet kontrolleras först okulärt i filen, och på de fordon som tas ut för en noggrannare granskning undersöks både tekniskt skick och surrning av eventuell last. Också förarens kondition och färdskrivaren ingår i granskningen.
Under första kvartalet 2015 körde i genomsnitt 16 000 lastbilar i månaden genom Vaalimaa gränsövergång. De avvisade fordonen var främst transportenheter från områden utanför EU och EES-området – i praktiken alltså ryska fordon.