Testa Banans metropolkusiner
Cykel- och promenadstråket Banan i Helsingfors öppnade 2012 och erbjuder ett ypperligt, centralt och bilfritt stråk. Men Helsingfors Bana är inte alldeles unik – tvärtom har den avlägsna, och minst lika fina, kusiner i New York och i Paris.
Banan byggdes på det som från 1890-talet ända till 2000-talet fungerade som Helsingfors hamnbana. Ursprungligen ledde tågbanan från Järnvägsstationen ända till Skatudden, via Gräsviken, Docksgatan, Havsgatan, Parkgatan och Södra kajen. Sakta men säkert förkortades spåren och i praktiken slutade godstrafiken till Skatudden 1980. I och med att största delen av hamnverksamheten flyttade från Västra hamnen till Nordsjö 2008 revs också de sista kvarvarande järnvägsspåren.
Banans avlägsna kusiner i New York och i Paris är lika lyckade projekt.
High Line i NY
High Line i New York är ett parkaktigt stråk som är byggt på en gammal, upphöjd järnvägsviadukt från 1930-talet. Promenadstråkets sydliga del blev färdig 2009 och sedan dess har bron rustats upp i några faser så att den i dag är 2,3 kilometer lång. High Line löper från Gansevoort Street, tre kvarter nedan om den 14:e gatan, till den 34:e gatan på västra Manhattan genom kända områden som Meatpacking District och Chelsea.
Precis som med Banan finns det trappor som med jämna mellanrum leder upp från gatuplan till bron (i Banans fall leder trapporna visserligen ner). Dessutom finns det ett antal hissar, åtminstone vid 14:e, 16:e, 23:e och 30:e gatan. En promenad på High Line visar New York från en helt annan sida än den man är van vid. Inga skrikande sirener, inga butiker, inga folkmassor. Däremot fina vyer ut mot Hudson River och New Jersey, och stundvis också in mot Manhattan. Otaliga växter, buskage och mindre träd renar luften, och benen kan man med fördel vila på de rörliga träbänkarna som ligger utspridda här och där, som ett minne av de gamla järnvägsspåren. Precis som fallet är med de flesta parker i New York stänger High Line till natten.
4,7 kilometer i Paris
Paris motsvarighet Promenade Plantée skapades redan 1993 och var då den första i sitt slag i hela världen. Det 4,7 kilometer långa stråket löper mellan Place de la Bastille och Bois de Vincennes och utgörs av ett gammalt järnvägsspår som band ihop stadens centrum med den östliga periferin mellan 1850-talet och 1960-talet.
Nära Place de la Bastille börjar stråket i form av en viadukt, Viaduc des Arts, ungefär tio meter ovanför gatuplan. Här är tempot långsamt; människor går framåt i sakta mak. Snart ändrar stråket skepnad till en mer traditionell parkpromenad där man nästan måste koncentrera sig för att inte gå fel. I den östra ändan övergår Promenade Plantée i ett gammalt järnvägsspår i stil med Banan, som frekventeras av joggare och cyklister.
Korrigerad 7.4 kl 23.05: High Line i st. f. High Lane.