Våren är här – dags att väcka cykeln
Årets cykelsäsong är i full gång. Det märks inte minst i cykelverkstäderna. Behovet av service och reparationer visar sig när cykeln rullas ut ur vinteridet.
Den mest typiska cykeln i Helsingfors har numera navväxel och 7–8 växlar. Jopoboomen har mattats av redan för ett par år sedan och fixcyklarna med en växel och utan broms har också passerat sin storhetstid, säger Tommi Hartin, som tillsammans med Guy Backström servar och reparerar cyklar på Fillarikellari med anor från 1948.
– En trend är förstås att folk satsar på bättre och dyrare cyklar som också klarar vinterföre, säger Backström. Det är oftast landsvägscyklar med bredare däck som är i trafik året om. De har också utanpåliggande växlar, skivbromsar, elväxlar och hydraulik som man inte alltid kan serva själv.
Just nu är det högsäsong för vårservice på cykelverkstaden.
– Har man några enkla verktyg kan man göra det mesta själv, säger Guy Backström. Med sexkantsnycklar i dimensionerna 4, 5 och 6 millimeter klarar man sig långt om man har en modern cykel.
Lämnar man över jobbet till proffsen kostar det från 75 euro och uppåt för en vanlig cykel med en eller flera växlar.
– Först ska man tvätta cykeln för att lättare märka vad som måste göras. Enklast gör man det med en duschflaska som man fyller med vatten och lite avfettande tvättmedel. Vanligt diskmedel går i nödfall, men det skummar onödigt mycket.
Undvik trycktvätt
- Regelbundet:
- Tvätta cykeln (enklast med duschflaska och trasa) och smörj cykelns alla rörliga delar.
- Kolla belysningen och reflexerna fram och bak.
- Smörj kedjan med cykelkedjeolja om den ser torr ut. En smutsig och rostig kedja slits fortare och kan gå av.
- Dra åt alla muttrar och skruvar, kontrollera ekrar och pedaler.
- Kolla att kedjan är lagom spänd (den ska inte gå att dra mer än en cm upp eller ner).
- Kolla att däcken är välpumpade. Fyra bar eller mera rekommenderas.
- Då och då:
- Tvätta cykeln ordentligt med duschflaska och avfettande tvättmedel.
- Rengör de olika delarna noggrant, men håll cykelns lager torra.
- Smörj vevlagren, naven och styrlagren med kullagerfett.
- Kontrollera att fälgbromsens bromsklossar inte är nedslitna och att däcken inte är slitna eller spruckna.
Trycktvätt kan verka praktiskt för bilen, men för cykeln innebär det en förtidig död. Vattnet tränger in i lagren som börjar rosta och på sikt måste bytas ut.
Kedjan putsar man enklast med stålborste innan man oljar in den med kedjeolja.
– Matolja ska man undvika, den smörjer dåligt och fungerar inte som den ska, säger Tommi Hartin.
Skruvar och bultar ska helst spännas årligen. Bromsarnas vajrar ska testas och smörjas. Är det glapp i handtagen ska man justera vajerns infästning. Bromsbeläggen bör bytas om de ser slitna ut.
– Hjulen ska man naturligtvis också kolla. Om det vinglar kan det vara snett fastskruvat, eller också är det problem med ekrarna. Är det glapp i lagren bör man låta en cykelverkstad sköta reparationen.
Plastdäck slits snabbt
Nutida cykeldäck är inte alltid gjorda av gummi. Oftast är materialet plastbaserat. Det innebär att de slits ut på ett par år, säger Tommi Hartin. Innerslangarna ska man passa på att byta samtidigt, eftersom de åldras och med tiden börjar släppa igenom luft.
– Det finns punkteringsskyddade däck i prisklassen 30-60 euro. De står bättre emot krossgrusets glasvassa flisor som ligger på vägarna, säger Guy Backström. De är inte absolut skyddade mot punktering, men behagligare att köra med än de kompakta däck som också finns på marknaden.
Billigt blir dyrt
I princip kommer alla nya cyklar i de humana prisklasserna från Taiwan, oavsett vilket märke de har. Det finns ändå kvalitetsskillnader.
– Som regel känner man igen en cykel som köpts på en market eller en tillbehörsfirma på att den är slarvigt monterad. Dessutom kan växlar och andra krävande delar vara av dålig kvalitet. Egentligen borde man börja med att föra en sådan cykel på service, då skulle den kanske hålla längre, säger Backström.
Att cykling blivit populärt i Helsingfors kan knappast ha undgått någon. Totalt 750 kilometer cykelväg finns det i staden, men enligt Tommi Hartin har vi fortfarande mycket att lära av klassiska cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam.
– Målet borde vara att göra cyklingen trygg, inte bara möjlig, säger han.