VTT: Färre olyckor med dubbdäck
Ju halare väglaget är, desto större är sannolikheten att bilen i diket har friktionsdäck. Det har statens tekniska forskningscentral VTT kommit fram till i en färsk undersökning.
Mörker och halka ökar risken för olyckor vintertid. En av de största orsakerna till en trafikolycka är att föraren inte anpassat körsättet till väglaget. Valet av däck har också sin betydelse.
Enligt VTT:s forskningsrapport har bilar inblandade i trafikolyckor med dödlig utgång oftare haft friktions- än dubbdäck. Tydligast är det här vid olyckor på isiga vägar. De olyckor som inträffat med friktionsdäck skulle till 83 procent ha kunnat undvikas om bilen hade haft dubbdäck.
- Om alla som har friktionsdäck bytte till dubbat skulle vi undgå en trafikolycka med dödlig utgång per vintersäsong, säger Juha Luoma, forskare vid VTT, som gjort undersökningen tillsammans med Mikko Malmivuo från Innomikko Oy.
- Enligt samma logik skulle vi få ytterligare nio olyckor med dödlig utgång om alla övergick till friktionsdäck, säger han.
Friktionsdäck används framför allt i städer, eftersom de bullrar mindre och sliter mindre på vägar och gator. Helsingfors har diskuterat begränsningar för dubbdäck av miljöskäl, och till exempel Oslo har redan en speciell avgift för den som kör dubbat.
Enligt undersökningsresultaten är friktionsdäck i snitt mera slitna än dubbdäck, framför allt på grund av att många kör med samma friktionsdäck året om och inte kontrollerar spårdjup och kondition så ofta.