Kuga blev starkare och snålare
Nya färger och ny grill är en sak. Det mest spännade med årets version av Ford Kuga är ändå den uppgraderade dieselmotorn 2,0 TDCi. 180 hästar och 400 Nm kombineras med 19 gram lägre CO2-utsläpp.
Ford Kuga i årets version har fått en ny aktiv kylargrill för utseendets skull och start/stoppfunktion på insidan för miljöns skull. Elektronikpaketet har kompletterats med bland annat röststyrning av appar.
Ljudvärlden inne i bilen har förbättrats med ljudisolering som mera effektivt dämpar väg- och vindbrus. Visuellt har intrycket förbättrats med mjukare material på dörrsidor och instrumentpanel. Exteriören verkar nästan vara utan skarvar, eftersom det är maximalt 0,5 millimeters spalt mellan de olika plåtdelarna.
Plottrig förarmiljö
Bakom ratten noterar man att Ford håller fast vid sin lilla skärm för navigernig och multimedia. Det är ingen pekskärm, och den navigeras inte heller genom att man vrider och trycker på en ratt. Det lite tristare alternativet är en kombination av pilknappar i fyra väderstreck i kombination med en central OK-knapp. Man lär sig, men lite motvilligt eftersom det finns så många mer intuitiva lösningar på marknaden. Likadant är det med instrumentbrädans och mittkonsolens knapphysteri, man klarar sig med mindre om man väljer modernare lösningar.
Också ny bensinmotor
I fjol ökade försäljningen av Kuga dramatiskt i Europa, och åtta av tio bilar hade tvålitersdieseln under huven. Nu är effekten uppskruvad med 17 hästar till 180. Vridmomentet har stigit till 400 Nm, vilket gör motorn till en utmärkt dragare för den som ofta behöver släp.
Förutom den förnyade dieselmotorn med 10 procent mera effekt finns nu också en 1,5 liters EcoBoost-bensinmotor som ersätter den gamla på 1,6 liter. CO2-utsläppen har på det sättet minskats med 11 gram per kilometer. Motorn finns med 150 eller 182 hp.
Precis som tidigare kan man välja framhjuls- eller fyrhjulsdrift kopplat till manuell eller automatisk växellåda. I kombination med dieselmotorn finns också Power Shift-lådan med dubbelkoppling.
Röstkommando
Med AppLink kan man via bilens multimediautrustning styra olika appar med röstkommando utan att ta blicken från vägen eller händerna från ratten.
Trenden att använda sig av elektroniska hjälpmedel är stigande. Var tredje Kuga utrustas redan med backningskamera. Varannan har den aktiva parkeringsassistenten som får in bilen i trånga parkeringsfickor. Farthållaren med möjlighet att ställa in maxhastighet är standard, liksom den påbjudna däcktrycksvarnaren. Den aktiva farthållaren som varnar för fordon som kommer för nära är däremot tillval. Det är också den populära handfria funktionen för bakluckans öppningsmekanism.
Bagageutrymmet har vuxit med 46 liter, och baksätets ryggstöd kan fällas plant med ett handgrepp. Bland tillvalen finns naturligtvis också döda vinkeln-varnare, den automatiska nödbromsen vid risk för krock i stadshastigheter, aktiv filvakt och Driver Alert som ser till att föraren inte blir för trött för att köra.
Intelligent AWD
AWD-tekniken är intelligent och anpassar sig snabbt enligt förhållandena. I låg hastighet är det fästet som prioriteras. Över 30 km/h blir det mera fokus på köregenskaper och vägkänsla. Kurvtagningskontrollen träder in om föraren har för hög hastighet i en kurva och minskar understyrningen som följer på en häftig inbromsning. Det fungerar också om man kommer för snabbt längs en ramp in på en större väg.
Fem stjärnor och ett 88-procentigt säkerhetsresultat är det bästa som någon medelstor suv har fått hittills. Kuga lanserades 2012 och har tillverkats i mer än 200 000 exemplar som tävlar i ett segment där många konkurrerar om köparna. Den har många goda argument på sin sida. Köregenskaperna och säkerheten väger tungt.
Ford Kuga 2,0 TDCi
Pris: Från 40 497 euro
Slagvolym: 1 997 cc/4 cyl.
Effekt: 110 kW/150 hp
Vridmoment: 370 Nm
Topphastighet: 190 km/h
Acceleration 0-100: 10,9 sek.
Snittförbrukning: 5,4 l/100 km
CO2-utsläpp: 122 g/km
Bagageutrymme: 456-1 603 liter
Mått (L/B/H): 4 524/2 077/1 689 mm
Vikt: 1 716 kg
Bränsletank: 60 liter
Dragvikt: 2 100 kg
PLUS
Aktiv säkerhet, komfort, motor.
MINUS
Liten infoskärm, opraktisk navigering.