Kia Sorento steg till högre serie
Nya Sorento har på många sätt blivit bättre än föregångaren. Ändå är den tyngre än bilen den ersätter. Den gamla dieseln på 2,2 liter har ännu inte ersatts med någonting snålare, till exempel en hybrid.
En suv är alltid en kompromiss. Man får halvbra terrängegenskaper i en bil som är rymlig och någotsånär anpassad till både stadstrafik och motorväg.
Med tanke på bilens storlek och massa är Sorento mycket lätthanterad på vägen. När det blir trångt märker man hur stor den är, och den elektroniska styrningen blir lite diffus på halt underlag. Den elektriska styrservon känns ändå bra mycket bättre än förr och karossen är styvare. I kombination med lite hårdare stötdämpare blir det mindre gung och mera komfort.
Kraften skickas ut till alla fyra hjulen. Det finns varken terrängväxel eller diffspärr, men på dåligt underlag får man extra säkerhet och framkomlighet.
Med den manuella växellådan får bilen dra 2 500 kilo, med testbilens automatlåda 2 000. Parkeringsbromsen är den klassiska versionen med en pedal längst till vänster, ingen elektronisk strömbrytare.
Plats för sju
Sorento är såpass stor att det finns möjlighet till en tredje stolsrad om man kan ge avkall på bagageutrymmet. Baksätet kan skjutas 27 centimeter i längdriktningen beroende på om man vill ha extra ben- eller bagageutrymme.
En hög fönsterlinje kombinerad med begränsad sikt bakåt gör att backningsassistans är nödvändig, och den ingår också i utrustningen bakom den lagom stora färddatorskärmen.
Nya Kia Sorento känns betydligt fräschare och mera inbjudande än föregångaren. Den är visserligen både tyngre och större än förr, men är smidig och spänstig i de flesta sammanhang.
Stolarna är sista länken i komforten, och de nya känns mera inbjudande för långfärder än de tidigare. Inredningsmaterial och finish har också tagit ett steg uppåt i kvalitetsrankningen.
Lite gammalmodigt börjar det redan bli att fylla ratten med alla möjliga knappar för funktioner som kunde finnas på en pekskärm, men man vänjer sig fort med det här systemet också.
Bluetooth, farthållare, uppvärmd ratt och nödbromsassistent ingår i basutförandet. Beroende på utrustningsnivå får man också funktioner som luftkonditionerade stolar och filvakt. Körljusen verkar inte vara de mest effektiva på marknaden. Den som är van vid modernare teknik kan tycka att halogenlamporna inte lyser upp tillräckligt i mörkret.
Billigare än premium
Det som gör att Sorento inte kan placeras uppe bland premium-suvarna är bland annat den aktiva säkerhetstekniken, som mer eller mindre saknas enligt nuvarande skala. Det finns krockkuddar och antisladd och modellen har fått fem stjärnor i det europeiska krocktestet, men det saknas till exempel aktiv farthållare för köande och automatbroms vid risk för krock. Det här är en mycket billigare bil än premiumalternativen, och som vanligt fins det en orsak.
Mer relevant är det kanske att hålla sig på Kia-skalan och notera att Sorento har tagits fram av samarbetande designstudior i Korea, Tyskland och USA. Målet var att höja kvaliteten både interiört och exteriört. Det har man lyckats med. Trots mera strömlinjeformade linjer har man inte minskat utrymmet i baksätet. Efter att ha blivit nästan 10 centimeter längre är bilen nu 4,78 meter lång. Lite mera bredd och en aning mindre höjd får bilen att se mindre ut.
Det här är den första modellen på Kias väg mot det åtråvärda men ganska abstrakta premiumsegmentet. Dit hör inte minst plastmaterial som inte känns hårda eller billiga.
Den beprövade CRDi-dieseln på 2,2 liter ger 200 hästkrafter och räcker mer än väl till både vridmoment och acceleration. Den sexstegade automatlådan fungerar nästan omärkligt, vilket brukar betyda att den är bra.
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD AT
Pris: 49 990 euro
Slagvolym: 2 199 cc/4 cyl.
Effekt: 147 kW/200 hp/3 800 rpm
Vridmoment: 441 Nm/1 750-2 750 rpm
Topphastighet: 203 km/h
Acceleration 0-100: 9,6 sek.
Snittförbrukning: 6,7 l/100 km
CO2-utsläpp: 174 g/km
Bagageutrymme: 142- 1 732 liter
Mått (L/B/H):4 780/1 890/1 685 mm
Vikt: 1 849 kg
Bränsletank: 64 liter
Dragvikt: 2 000 kg
PLUS
Flexibilitet, komfort
MINUS
Fjärrljus, aktiv säkerhet