Nördarna trissar upp hyrorna i San Francisco
En liten etta i San Francisco kan lätt kosta 3 000 dollar i månaden att hyra. Det har lett till en rekordnivå av vräkningar. Flera av dem som inte längre har råd att bo kvar i sina hem demonstrerar utanför Google och på busshållplatser där anställda väntar på sina pendelbussar till Silicon Valley och Menlo Park.
Startup-företagare med dollartecken i stället för pupiller har gjort att gentrifieringen eller statushöjningen i San Francisco är nästintill total. Boendepriserna är skyhöga och låg- och till och med medelinkomsttagare trängs ut ur staden till förmån för folk med riktigt mycket pengar. Det är bara en fråga om tid innan motsvarande demonstrationer kommer att dyka upp sex hundra kilometer söderut i Los Angeles.
– Teknologibranschen har gjort att hyrorna i San Francisco i medeltal stiger med 10 procent årligen, det är ändå relativt sett dyrare att bo i Los Angeles eftersom lönerna är lägre här, säger Richard Green, professor i fastighets- och socialpolitik vid University of Southern California. Green tillägger att hyrorna i Los Angeles i medeltal stiger med 5–6 procent om året.
I mars i fjol blev ett tiotal hemlösa arresterade för att ha campat utanför Googles kontor i Venice.
I Los Angeles är det tillåtet för hemlösa att sova på gatan, men de måste flytta på sig före klockan sex på morgonen. Just nu finns det runt 58 000 hemlösa i Los Angeles, en siffra som stiger hela tiden, många av dem befinner sig i Venice som traditionellt varit ett liberalt och tolerant område.
Sedan några år tillbaka är kontrasten mellan de nyrika teknologiföretagarna och de hemlösa i Venice mycket tydlig. Polisen tar till allt hårdare tag för att rensa upp grannskapet.
Silicon Beach lockar
Venice förändras i rask takt. För några år sedan öppnade Google, Facebook och Youtube i Venice. De är i gott sällskap av hundra-, om inte tusentals uppstartsbolag som till exempel Hulu, Snapchat, Demand Media och finländska Kiosked.
Historiskt sett har Silicon Valley i norra Kalifornien varit hemort för teknologiföretag, men allt fler väljer solen, stranden och den avslappnade stämningen i det som nu för tiden kallas Silicon Beach.
– Det är typiskt för folk aktiva inom bostadsmarknaden att hitta på nya namn för områden och på så sätt förmedla en viss känsla. Att Venice Beach nu för tiden kallas Silicon Beach är ett sätt för fastighetsförmedlare att motivera prishöjningarna. Los Angeles bostadsmarknad är en mardröm för den vanlige hyresgästen, säger Richard Green.
Han tillägger att företag som Google, Whisper och Yahoo inte bara är intresserade av det behagliga klimatet och Venice kreativa och konstnärliga atmosfär, flytten söderut handlar också om rekrytering av arbetskraft.
– Det var i den här delen av Kalifornien som bland annat tv-spelen utvecklades. Los Angeles kan film och spel och det är precis vad teknologiföretagen är intresserade av. Det finns en massa talang och unga duktiga människor här. Silicon Valley kan låta lite tråkigt i många unga LA-bors öron, säger Green.
Mycket segregerat
Green säger att Los Angeles är väldigt segregerat. Inom samma område kan det finnas riktigt dyra ställen, så kallade hot spots, där det är nästintill omöjligt för en vanlig löntagare att bo. Och så finns motsatsen, billiga områden där det inte lönar sig att köpa bostäder på grund av kriminalitet och dåligt rykte. I Venice är det förändrade läget extra tydligt eftersom det varit ett område där det under en lång tid funnits plats för olika sorters människor och inkomster.
– Privatpersoner och småföretagare utanför teknologibranschen har samma problem just nu. Många är tvungna att stänga eller flytta bort när hyrorna trissas upp. Byggnader uppförda före 1978 har en av staden kontrollerad hyra (rent control), men nyare byggnader är rena rama vilda västern. Ägarna får höja hyran hur mycket de vill och har hyresgästen inte råd att betala den är det bara att flytta ut, säger Green. Här finns det alltid någon annan som kan betala, förklarar Green.
Antti Pasila, en av grundarna till uppstartsbolaget Kiosked, har precis flyttat sitt kontor till Main Street i Venice. I grannkontoret huserar Snapchat och ägaren till byggnaden hyr också ut utrymmen till Google några kvarter bort. Enligt Pasila är adressen för ett nytt företag viktig.
– En orsak till att adressen är så betydelsefull är att avstånden är stora och trafiken galen här i LA. Det kan lätt ta en timme att ta sig till jobbet. När vi rekryterar nytt folk är de alltid intresserade av var företaget ligger. Det handlar också om en viss prestige. Det skadar inte att vara granne med Snapchat, om vi säger så, säger Pasila.