Snabbmatsbilen är fet och flottig
Den första fredagen i månaden, på Food Truck Friday, samlas tiotals snabbmatsbilar i Venice Beach och erbjuder flottig och fet, men ofta fantasifull och gränsöverskrivande snabbmat. Eller vad sägs om en friterad sushitaco?
Foodtruck-trenden verkar hålla i sig. I Los Angeles finns det flera hundra snabbmatsbilar, på amerikansk tv visas det reality-tv med matbilar i huvudrollerna och förra året hade den kritikerrosade foodtruck-filmen Chef premiär. Maten som serveras ur en lucka i bilarna är som snabbmat vanligtvis, oftast flottig och fet, men i det här fallet också fantasifull och gränsöverskridande.
Snabbmatsbilarna, eller specifikt tacobilarna, är inget nytt fenomen i sig. Kalifornien har USA:s äldsta matbilstradition. Trenden växte sig riktigt stor i Los Angeles runt 2008 då en foodtruck vid namn Kogi BBQ körde runt i staden och serverade koreanska grilltacos för bara två dollar styck. Det var den koreansk-amerikanska kändiskocken Roy Choi som låg bakom succén. I dag finns det ungefär 250 snabbmatsbilar i Los Angeles-området.
Att matbilstrenden spred sig just kring 2008 handlade delvis om att det var då sociala medier, och framför allt Twitter, blev stora på allvar. De flesta matbilarna skaffade sig Twitter- och Facebookkonton och kunde på så sätt informera hungriga kunder om var de kunde få sig en matbit. En annan orsak var att den amerikanska ekonomin rasade kring 2008 och det var säkrare att investera i en snabbmatsbil än i en hel restaurang.
Twitter i all ära, men år 2015 finns det givetvis också mobilappar (Roaming Hunger är den populäraste) som visar var favorittruckarna befinner sig. Snabbmatsbilarna har också nått Hollywood. Food Network visar för fjärde säsongen i rad The Great Food Truck Race där mobila restauranger åker från en stad till en annan och tävlar om vem som kan sälja den godaste maten och förra året hade filmen Chef, som handlar om en man som öppnar en food truck, premiär. Jon Favreau som skrivit, producerat, regisserat och dessutom spelar huvudrollen i Chef konsulterade Roy Choi före inspelningen.
Snabbmatsbilarna åker runt Los Angeles hela veckan, men den första fredagen varje månad samlas tiotals av dem nere i Venice Beach. Nu för tiden kostar maten bara aningen mindre än motsvarande på en restaurang, men folk dyker ändå upp och verkar inte ha något emot att betala nio dollar för en friterad sushitaco. Det handlar lika mycket om stämningen och småpratet kring maten.
På Abbot Kinney i Venice Beach, den första fredagen i februari 2015, serveras det bland annat friterad glass, våfflor, sushiburriton (en referens till Los Angeles asiatiska och latinamerikanska befolkning), ihopvikta pizzabitar, friterade dominokex och hummertortillas. Fantasin verkar vara den enda begränsningen för kockarna inne i snabbmatsbilarna.
Läs mera:
• HBL har tidigare skrivit om matvagnstrenden som börjar hitta också till Helsingfors, tack vare att regelverket för mobila matkiosker har luckrats upp en del. Se länkarna under artikeln.
• I Helsingfors inleds nu projektet Streat Helsinki Suburbs där gatumatsbilar som Kimchi Wagon, The Alexanders och Richard McCormick's åker ut till förorterna. Först ut är Malm.