Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Mat & dryck
    • Resor
    • Mode
    • Trafik & motor
    • Hobby
    • Boende
    • Vin & öl

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Foto: Evy Nickström. – Vad vi har på tallriken och i glaset säger mycket om vår identitet. Det är så vi bygger upp vår personlighet, säger Johanna Mäkelä som är professor i matkultur vid Helsingfors universitet.
    Bild
    /

    Schäferläsk och snygga etiketter går hem

    Sofia Holmlund
    Publicerad: 30.01.2015 07.05

    Ämnesord

    • Mat & dryck
    • På gång
    • Läsk

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Bubblande drycker i glasflaskor säljer bra just nu.

    Plötsligt började det dyka upp, huvudet av en stiliserad schäfer, på flaskhalsarna. Bland annat på kaféer i Berghäll och i flera välsorterade matbutiker.

    Fentimans är inte något man en söndag halsar på soffan som motvikt till en molande huvudvärk och uttorkad kropp dagen efter. Nej, i likhet med de andra utländska konkurrenterna Bionade, Belvoir, Club-Mate, Boylan och Proviant Berlin är Fentimans en dryck av finare sort. Den gemensamma nämnaren är flirten med det förgångna (de serveras i glasflaska) och de estetiskt tilltalande etiketterna.

    De olika läskedryckerna som importeras till Finland är en lyx i vardagen, säger Johanna Mäkelä, professor i matkultur.

    – De kostar inte så mycket. En Club-Mate är inte mycket dyrare än en Coca-Cola.

    Hon fortsätter:

    – Det råder en trend där vi är intresserade av andra drycker än de med alkohol i. Ta nu entusiasmen för kaffe som hållit i sig i flera år, speciellt i Helsingfors. I dag finns det många ställen som specialiserat sig på kaffe. Vill du få gott kaffe, så vet du att du ska gå till exempelvis Johan & Nyström och så vidare.

    I den lilla k-butiken i Kajsaniemi säljer schäferläsken riktigt bra, berättar köpmannen Joonas Heinonen. Han säger att det främst är unga och medvetna i arbetslivet som plockar ned läsken i korgen. Och det är inte någon slump. Det är just den här läsken de vill ha.

    Bakgrund
    Brittisk och  tysk lyxläsk
    • Fentimans är en brittisk läsk från 1905 där loggan består av en schäfer. Har sålts i Finland sedan 2011.
    • Schäfern på etiketten är grundaren Thomas Fentimans hund Fearless.
    • En liten importfirma i Uleåborg tar in brittiska Belvoir sedan drygt fem år tillbaka.
    • Importören Gavrielides har tagit in Bionade sedan 2008, men det är först på senare år som den blivit vanlig i matbutikerna.
    • Boylan är en amerikansk läsk som grundades 1891. I Finland har den sålts de senaste sex åren.
    • Tyskla Club-Mate har funnits i Finland i fem år. Importören Hannu Anttila kallar den för ”nördarnas nationaldryck”.
    • Midhill Soda. Den här läsken bär samma namn som stjärnkocken Hans Välimäkis restaurangkedja.
    • Andra finska nostalgiska drycker tillverkas bland annat av Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Raikastamo och Nokian Panimo.
    • Majoriteten av de ovan nämnda läskedryckerna säljs i välsorterade matbutiker, på kaféer och på restauranger.

    – Den innehåller naturliga råämnen så den smakar annorlunda än vanlig läsk, säger Joonas Heinonen som tror att populariteten beror på det.

    Litet är vackert

    Anikó Lehtinen, dryckesexpert på Sinebrychoff, säger man ska se vurmen för läskflaskorna i glas i ett större perspektiv.

    – Det här är ett led i en konsumtionstrend som går ut på att vi gynnar små märken, gärna från USA. Valen vi gör är medvetna och vi visar vem vi är genom dem. Vi laddar upp bilder på sociala medier för att vi vill skilja oss ur massan.

    Men nästan lika mycket handlar det om vår fascination för skojiga förpackningar.

    – Du känner att du köper något unikt.

    Johanna Mäkelä är inne på samma spår.

    – Små detaljer har betydelse när man tittar på konsumtion och mat. Vad vi har på tallriken och i glaset, även om vi handlar spontant, säger mycket om vår identitet. Det är så vi bygger upp vår personlighet, och i slutändan vår identitet som nation.

    Läsken är en signal

    De flesta importerade läskedryckerna är brittiska, tyska eller amerikanska. Minstingen i gänget är Belvoir, vars flaska rymmer bara 0,25 liter jämfört med standarden på 0,33 liter.

    – Små, gulliga flaskor med vackra etiketter ska det vara. Intressant är också om läsken innehåller en hälsosam specialingrediens, som ovanliga örter, bär eller varför inte grönkål, säger Anikó Lehtinen.

    Hon menar att i synnerhet kvinnor väljer läsk som både är ekologisk och har en vacker etikett.

    Johanna Mäkelä säger att kaféer som säljer lite exklusivare läsk vill skicka en signal till besökarna.

    – Går du till ett kafé där det finns Bionade så ser du också att smörgåsarna eller bakverken har en viss stil.

    – Jag hatar egentligen ordet koncept, men man kunde säga att speciella drycker är en del av ett helhetskoncept som signalerar åt kafékunden att "Vi kan erbjuda dig något som alla andra inte kan."

    Trenden är inte helt importerad

    Om någon trodde att coladrickandet nu är passé så stämmer det inte. Vi häller i oss precis lika mycket vanlig läsk som förr – men förloraren är light-läsken.

    – Light-dryckerna växer inte längre lika kraftigt. Nu vill man hellre ha drycker som känns äkta med socker, annorlunda smaker och sympatiska varumärken, säger Anikó Lehtinen.

    Trenden med läsk på glasflaska startade egentligen med inhemska Laitilas "nylansering" av nostalgiska etiketter.

    – Då insåg många importörer att det finns en nisch. Handeln, restaurangerna och kioskerna såg potentialen och beslöt att det här är en service de vill bjuda på.

    Sofia Holmlund
    Ta kontakt Flera artiklar av Sofia Holmlund

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet